شناسایی و تبیین عوامل موثر بر کنترل استراتژیک با رویکرد خود کنترلی در صنعت بیمه

نوع مقاله: علمی _ پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور تهران

2 استاد مدیریت بازرگانی , دانشگاه پیام نور تهران

3 دانشیار مدیریت بازرگانی،دانشگاه پیام نور تهران

4 استادیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور تهران

چکیده

مطالعات اخیر در زمینه تفکر استراتژیک بکارگیری رویکرد تلفیقی ( تحلیلی-خلاقانه) را در مدلسازی تفکر استراتژیک به عنوان یک شایستگی سازمانی پیشنهاد نموده اند بر این اساس هدف این پژوهش آن بود که عناصر محتوایی و راهبردی الگوی تفکر استراتژیک جهت مدیران شرکت ملی گاز ایران به عنوان یک شایستگی سازمانی و بر حسب اقتضائات محیطی و عوامل زمینه ای، تبیین گردد. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی انجام گرفت که از طریق راهبرد داده بنیاد و متاسنتز عناصر و مؤلفه های شایستگی تفکر استراتژیک تبیین گردید. برای این منظور با بکارگیری روش نمونه گیری هدفمند و انجام مصاحبه های نیمه ساختار یافته با خبرگان و همچنین فیش برداری از اسناد و مدارک، داده های مورد نیاز گردآوری شد. سپس مفاهیم و مقوله‌های اثرگذار از طریق کدگذاری نظری با رهیافت نظام مند و همچنین پرسشنامه‌های روش متاسنتز استخراج گردید و در نتیجه یک قضیه کلی که بیانگر روابط مفهومی و تعمیم یافته ی مؤلفه ها و زیر مؤلفه های الگوی شایستگی تفکر استراتژیک می‌باشد ارائه شد. یافته‌ها نشان داد بعد محتوایی (مقوله محوری) تفکر استراتژیک که به عنوان بصیرت نامگذاری شد شامل پنج شیوه تفکر واگرا میگردد که هدف آن تولید گزینه‌های استراتژیک خلاقانه و اثربخش است و راهبردهای تفکر که شامل شش شیوه تفکر همگرا و معطوف به هدف می‌گردد، گزینه‌های استراتژیک کارآمد را با رویکرد تحلیلی گزینش می‌کنند. همچنین بعد محتوایی تفکر استراتژیک (بصیرت) در پاسخ به اقتضائات محیطی ضرورت یافته و از طریق راهبردهای تفکری، قابلیت‌های سازمانی را متناسب با اقتضائات محیطی توسعه می‌دهد.   
 

کلیدواژه‌ها


 

1-  رحمان سرشت، حسین، کفچه، پرویز (۱۳۸۷). مدلی سازمانی برای تفکر راهبردی (مطالعة تجربی) چشم انداز مدیریت بازرگانی (چشم انداز مدیریت سابق) - دانشگاه شهید بهشتی، (28)7،  ۴۹-۸۰.

2-  غفاریان، وفا، علی احمدی، علیرضا (1382). تفکر استراتژیک، ماهنامه تدبیر، (137)14.

3-  غفاریان، وفا، کیانی، علیرضا (1387). استراتژی اثربخش، انتشارات فرا، تهران، نوبت چاپ پنجم

4-  مشبکی، اصغر، خزاعی، آناهیتا (1387). طراحی مدل عناصر تفکر استراتژیک در سازمان‌های ایرانی. فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت بازرگانی، 1(1)

5-  میرآخوری، علیرضا، دارائی، محمدرضا، اسلام زاده، یاشار (1393). مدل تفکر استراتژیک اسلامی ایرانی، سومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت.

 

6-        Armstrong, M (2006). Strategic Human Resource Management-A Guide to Action 3rd Ed.

7-        Bonn, I (2005). Improving strategic thinking: a multilevel approach. Leadership & Organization Development Journal, 26(5), 336-354.‏

8-        Boyatzis, R. E (2008). Competencies in the 21st century. Journal of management development, 27(1), 5-12.‏

9-        Britten, N., Campbell, R., Pope, C., Donovan, J., Morgan, M & Pill, R (2002). Using meta ethnography to synthesise qualitative research: a worked example. Journal of health services research & policy, 7(4), 209-215.

10-     Calabrese, A & Costa, R (2015). Strategic thinking and business innovation: Abduction as cognitive element of leaders’ strategizing. Journal of Engineering and Technology Management, 38, 24-36.

11-     Campion, M. A., Fink, A. A., Ruggeberg, B. J., Carr, L., Phillips, G. M & Odman, R. B (2011). Doing competencies well: Best practices in competency modeling. Personnel Psychology, 64(1), 225-262.

12-     Casey, A. J., & Goldman, E. F (2010). Enhancing the ability to think strategically: A learning model. Management Learning, 41(2), 167-185.‏

13-     Creswell, J. W (2015). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research, Enhanced Pearson eText with Loose-Leaf Version--Access Card Package. Pearson Education, Inc.‏

14-     Czarniewski, S (2015). Main aspects of systems and network thinking in management. European Journal of Business, Economics and Accountancy, 3(1), 54-61.

15-     Dufour, Y., Steane, P & Corriveau, A. M (2018). From the organizational life-cycle to ecocycle: a configurational approach to strategic thinking. Asia-Pacific Journal of Business Administration, 10(2/3), 171-183.‏

16-     Goldman, E. F., Scott, A. R & Follman, J. M (2015). Organizational practices to develop strategic thinking. Journal of Strategy and Management, 8(2), 155-175.‏

17-     Goldman, E & Scott, A. R (2016). Competency models for assessing strategic thinking. Journal of Strategy and Management, 9(3), 258-280.‏

18-     Henden, G (2004). Intuition and its role in strategic thinking. Handelshøyskolen BI.

19-     Hodgkinson, G. P & Clarke, I (2004). Toward a Cognitive Resource Theory of Organisational Strategizing.

20-     Hong, J. C & Liu, M. C (2003). A study on thinking strategy between experts and novices of computer games. Computers in Human Behavior, 19(2), 245-258.‏

21-     Hoon, C (2013). Meta-synthesis of qualitative case studies: An approach to theory building. Organizational Research Methods, 16(4), 522-556.

22-     Keeney, R. L & McDaniels, T. L (1992). Value-focused thinking about strategic decisions at BC Hydro. Interfaces, 22(6), 94-109.

23-     Lattimer, R. L (2008). Transformational strategy and competitiveness. Paper presented at the Competition Forum.

24-     Lewis, D (2002). The place of organizational politics in strategic change. Strategic Change, 11(1), 25-34.

25-     Mintzberg, H (1994). The fall and rise of strategic planning. Harvard business review, 72(1), 107-114.

26-     Moon, B.-J (2013). Antecedents and outcomes of strategic thinking. Journal of Business Research, 66(10), 1698-1708.

27-     Nuntamanop, P., Kauranen, I & Igel, B (2013). A new model of strategic thinking competency. Journal of Strategy and Management, 6(3), 242-264.

28-     O'Shannassy, T (2003). Modern strategic management: Balancing strategic thinking and strategic planning for internal and external stakeholders. Singapore Management Review, 25(1), 53.‏

29-     Pandit, N. R (1996). The creation of theory: A recent application of the grounded theory method. The qualitative report, 2(4), 1-15.

30-     Sanchez, R (2004). Understanding competence-based management: Identifying and managing five modes of competence. Journal of Business research, 57(5), 518-532.

31-     Sashkin, M & Sashkin, M. G (2003). Leadership that matters: The critical factors for making a difference in people's lives and organizations' success. Berrett-Koehler Publishers.‏

32-     Schippmann, J. S (2010). Competencies, job analysis, and the next generation of modeling. Handbook of workplace assessment, 32, 197.

33-     Steptoe-Warren, G., Howat, D & Hume, I (2011). Strategic thinking and decision making: literature review. Journal of Strategy and Management, 4(3), 238-250.

34-     Strauss, A & Corbin, J (1990). Basics of qualitative research: Procedures and techniques for developing grounded theory.‏

35-     Tavakoli, I  & Lawton, J (2005). Strategic thinking and knowledge management. Handbook of business strategy, 6(1), 155-160.

36-     Tovstiga, G (2015). Strategy in practice: A practitioner's guide to strategic thinking. John Wiley & Sons

37-     Prahalad, C. K  & Hamel, G (2006). The core competence of the corporation. In Strategische unternehmungsplanung - strategische unternehmungsführung (275-292). Springer, Berlin, Heidelberg.

38-     van der Laan, L. W (2010). Foresight competence and the strategic thinking of strategy-level leaders. University of Southern Queensland,

39-     Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G & Van Oppen, C (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS quarterly, 177-195.

40-     Wootton, S & Horne, T (2010). Strategic thinking: A step-by-step approach to strategy and leadership: Kogan Page Publishers.