آخرین اخبار نشریه
    پژوهش های مدیریت راهبردی ( علمی پژوهشی )
  • شماره های پیشین

  • معرفي نشريه
    علمی

    به استناد مجوز کمیسیون بررسی نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این فصلنامه حائز درجه علمی است.

     

    فصلنامه علمی پژوهش های مدیریت راهبردی در ارزیابی 1401 دفترسیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موفق به کسب رتبه (ب) نشریات علمی شده است.    

     


       

     آثار قابل پذیرش در فصلنامه علمی پژوهش های مدیریت راهبردی: 1) مقالات پژوهشی

      

     براساس دستورالعمل اجرایی حمایت مالی نشریات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به شماره 10/62815 مورخ 1398/10/4 مقرر گردید در صورت تأیید اولیه توسط سردبیر؛ بابت ارسال هر مقاله جهت داوری مبلغ 1/500/000 ریال و پس از تأیید نهایی، مبلغ 3/500/000 ریال جهت چاپ مقاله به حساب شماره 0106061313008 ( بانک ملی شعبه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ) واریز گردد. (لازم به ذکر است در صورتی که مقاله از طرف داوران محترم مردود اعلام شود مبلغ 1/500/000 ریال اولیه قابل بازگشت به مولف نمی‌باشد).

     

    فرم تعارض منافع را دانلود و نسخه تکمیلی و امضا شده آن را به همراه مقاله ارسال نمایید.

     

    فرم تعهد نویسندگان را دانلود و نسخه تکمیلی و امضا شده آن را به همراه مقاله ارسال نمایید.

     

    تذکر مهم: از کلیه نویسندگان محترم خواهشمند است مقالات خود را فقط از طریق سامانه مجله و صفحه شخصی خود ارسال نموده و صرفاً از همین طریق نیز پیگیری نمایند و از تحویل یا ارسال مقاله به ایمیل هر شخص حقیقی یا حقوقی و تماس تلفنی در این زمینه مطلقاً خودداری نمایند؛ زیرا دفتر مجله در مقابل مقالاتی که به جز از طریق سامانه مجله ارسال گردد، مسئولیتی نخواهد داشت.

     


        

    نویسندگان محترم می‌توانند برای مشابهت‌یابی از سامانه سمیم‌نور (کلیک کنید) برای ارسال گزارش مشابهت‌یابی به فصلنامه استفاده کنند. نویسندگان محترم دقت کنند که حتما باید گزارش PDF مشابهت‌یابی را که از مستقیما مشابهت‌یاب دریافت می‌‌کنند به فصلنامه ارسال نمایند.

    بر اساس دستورالعمل جدید لازم است کلیه نویسندگان محترم در هنگام ارسال مقاله علاوه بر فایل اصلی مقاله، فرم تعارض منافع و فرم تعهد اخلاقی  را نیز از طریق فایل های پیوست مقاله ارسال فرمایند. ادامه فرآیند مقالات منوط به تکمیل و ارسال فرم های مذکور خواهد بود.


       

     فصلنامه علمی پژوهش های مدیریت راهبردیاخلاق علمی و نشر را تحت قوانین بین‌المللی کپی رایت و کمیته بین‌المللی اخلاق در انتشارات (COPE) رعایت می‌نماید. 

      


      

     فصلنامه علمی پژوهشهای مدیریت راهبردی به خوانندگان اجازه خواندن، دانلود، کپی، توزیع، چاپ، جستجو و پیوند متن کامل مقالات را داده و خوانندگان برای استفاده از آن‌ها برای هر مقصود قانونی دیگر مجاز می‌باشند.   

     


     

    نوع دسترسی به مقالات فصلنامه علمی پژوهش های مدیریت راهبردی به‌صورت «باز» می‌باشد.   

     


     

    با توجه به اقدام فصلنامه علمی پژوهش های مدیریت راهبردی برای نمایه شدن در پایگاه‌های بین‌المللی، ثبت و نمایش شناسه رایگان ORCID و ایمیل آکادمیک برای تمامی نویسندگان مقالات (به ویژه نویسنده مسئول) الزامی است. بنابراین، از نویسندگان محترم درخواست می‌شود قبل از ارسال مقاله به فصلنامه نسبت به دریافت کد شناسه پژوهشگر ORCID اقدام فرمایند.

    https://orcid.org/signin

    برای دیدن راهنمای فارسی دریافت کد شناسه پژوهشگر ORCID روی لینک زیر کلیک کنید:

    http://ijme.mui.ac.ir/files/site1/files/orcid_help.pdf


      

    مشخصات کلی فصلنامه علمی پژوهش های مدیریت راهبردی

     

    • کشور محل چاپ: ایران
    • ناشر: دانشگاه آزاد اسلامی
    • شاپا چاپی: 5067-2228
    • شاپا آنلاین: ------------
    • وضعیت دسترسی به مقاله‌ها: دسترسی باز
    • وضعیت چاپ: چاپی و الکترونیکی
    • نرخ پذیرش مقاله‌ها: 12 درصد
    • نوبت‌های چاپ: فصلنامه
    • زبان فصلنامه: فارسی (چکیده انگلیسی)
    • حوزه تخصصی: مدیریت راهبردی
    • نوع فصلنامه: علمی(وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
    • نوع داوری: داوری بسته و حداقل 2 داور برای هر مقاله
    • میانگین بازه زمانی فرایند داوری: حداقل 8 هفته

      

    به علت تعداد زیاد شماره‌های پیشین، آنها به تدریج در تارنمای جدید فصلنامه قرار خواهند گرفت. 

    درج قدردانی از حامی یا تامین کننده اعتبار پژوهش (در صورت وجود) در مقاله


    آخرین مقالات منتشر شده

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - تبیین ابعاد استراتژی نوآوری بانک‌ها با تمرکز بر تحول دیجیتال
      حمیده حدادی عباس خمسه تقی ترابی رویا شاکری
      شماره 92 , دوره 30 , بهار 1403
      تحول دیجیتال با محوریت فناوری‌های تحول‌آفرین، در صنعت بانکداری و به‌طور ویژه در حوزۀ نوآوری تغییرات شگرفی ایجاد کرده است. به ‌دلیل محدودیت در منابع بانک‌ها، داشتن یک استراتژی نوآوری مناسب با تمرکز بر تحول دیجیتال برای تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب‌های ممکن از انواع و شیوه‌ه چکیده کامل
      تحول دیجیتال با محوریت فناوری‌های تحول‌آفرین، در صنعت بانکداری و به‌طور ویژه در حوزۀ نوآوری تغییرات شگرفی ایجاد کرده است. به ‌دلیل محدودیت در منابع بانک‌ها، داشتن یک استراتژی نوآوری مناسب با تمرکز بر تحول دیجیتال برای تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب‌های ممکن از انواع و شیوه‌های نوآوری ضروری است. در این راستا، مطالعۀ حاضر با هدف تبیین ابعاد استراتژی نوآوری با تمرکز بر تحول دیجیتال در صنعت بانکداری در چارچوب یک رویکرد کیفی و با استفاده از روش فراترکیب با رویکرد هفت‌مرحله‌ای سندولوسکی و بارسو (2007) انجام شد. روش پژوهش آمیخته است و جامعۀ آماری آن در بخش کیفی، مطالعات موجود در ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪﻫﺎ، ﭘﮋوﻫﺸﮑﺪهﻫﺎ و مقالات علمی همایش‌ها، ﭘﺎﯾﮕﺎه‌های علمی داخلی و خارجی مانند اﯾﺮانداک، نورمگز، مگ ایران، IEEE، Science Direct و Springer را شامل می‌شود. ابتدا ﮐﻠﯿﺪواژه‌های ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ استراتژی نوآوری در تحول دیجیتال جست‌وجو شد که در نهایت ﺟﻤﻌﺎً 127 مقاله مورد مطالعه قرار گرفت. جامعۀ آماری در بخش کمی از خبرگان نظری (اساتید دانشگاهی) و خبرگان تجربی (مدیران شبکۀ بانکی ایران) به تعداد 12 نفر تشکیل شد که با استفاده از روش‌های غیراحتمالی و به‌صورت هدفمند انتخاب شده بودند. براساس نتایج تحلیل داده‌ها، 7 مقولۀ اصلی و 36 مقولۀ فرعی دسته‌بندی شد که مقوله‌های اصلی عبارت‌اند از: رهبری دیجیتال، فرهنگ دیجیتال، ساختار سازمانی دیجیتال، توانمندسازی دیجیتالی منابع انسانی، استراتژی دیجیتال، زیرساخت‌های تحول دیجیتال و امنیت فضای دیجیتال. اولویت‌بندی مؤلفه‌ها با روش سوارا نشان داد که بُعد رهبری دیجیتال در اولویت اول ابعاد استراتژی نوآوری قرار دارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - کارآفرینی خانوادگی: یک مطالعه مورد کاوی برای تبیین نقش فرزندان در رقابت‌پذیری کسب‌وکارهای خانوادگی
      عالمه شهیدی داتیس خواجه ئیان یاسمن گرجی
      شماره 92 , دوره 30 , بهار 1403
      شرکت‌های کارآفرین خانوادگی شکلی از کسب‌وکارهای مهم و رو به گسترش در اقتصاد جوامع هستند که آینده و بقای آن‌ها در گرو اجرای صحیح فرآیند جانشین‌پروری و ترغیب فرزندان به ایفای نقش در آن‌ها است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین نقش نسل¬های بعدی در پیشرفت کسب و کارهای خانگی چکیده کامل
      شرکت‌های کارآفرین خانوادگی شکلی از کسب‌وکارهای مهم و رو به گسترش در اقتصاد جوامع هستند که آینده و بقای آن‌ها در گرو اجرای صحیح فرآیند جانشین‌پروری و ترغیب فرزندان به ایفای نقش در آن‌ها است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین نقش نسل¬های بعدی در پیشرفت کسب و کارهای خانگی صورت گرفته است. به این منظور، با اتخاذ رویکرد کیفی و روش مطالعه موردی، تعداد هفت نفر از مدیران و مالکان یک کسب¬وکار خانوادگی در شهر تهران که یکی از پژوهشگران عضو نسل سوم آن است، به عنوان نمونه پژوهش مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند. براساس تحلیل داده‌های حاصله از مصاحبه، چهار مضمون مدیریت استراتژیک، استراتژی¬های کسب¬وکار، انتقال کسب¬وکار و ویژگی¬های کسب¬وکار به عنوان مضامین اصلیِ در برگیرنده عواملی که می‌توانند به تقویت نقش فرزندان در کسب و کارهای کارآفرین کمک کنند استخراج شدند. این عوامل می‌توانند زمینه لازم جهت مشارکت و ایفای نقش بیشتر و مؤثرتر فرزندان در مدیریت کسب‌وکارهای خانوادگی و حفظ و بقای آن‌ها را فراهم نماید و از این طریق، قدرت رقابت‌پذیری کسب‌وکارهای خانوادگی را در بازارهای تند رشد ارتقاء دهد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - طراحی الگوی مدیریت عملکرد سه¬سطحی منابع انسانی (مورد مطالعه: نواحی 124گانه شهرداری تهران)
      علی اقیان علی رضائیان داریوش غلام زاده
      شماره 92 , دوره 30 , بهار 1403
      در راستای افزایش روزبه¬روز پرداختن به منابع انسانی در سازمان¬ها، این پژوهش که برای اولین بار در شهرداری تهران مورد مطالعه و بررسی قرار می-گیرد، با هدف اصلی طراحی مدل مدیریت عملکرد منابع انسانی با رویکرد چندسطحی انجام شده است و نوآوری این پژوهش، بررسی مدیریت عملکرد منابع چکیده کامل
      در راستای افزایش روزبه¬روز پرداختن به منابع انسانی در سازمان¬ها، این پژوهش که برای اولین بار در شهرداری تهران مورد مطالعه و بررسی قرار می-گیرد، با هدف اصلی طراحی مدل مدیریت عملکرد منابع انسانی با رویکرد چندسطحی انجام شده است و نوآوری این پژوهش، بررسی مدیریت عملکرد منابع انسانی در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و از نظر هدف، یک پژوهش توسعه¬ای است. جامعه خبرگان مورد مطالعه، مدیران ارشد نواحی 124گانه شهرداری تهران هستند؛ این مدیران به روش نمونه¬گیری هدفمند و به صورت گلوله برفی تا رسیدن به حد اشباع نظری با دوازده تن از آنان، مصاحبه‌ نیمه ساختار انجام پذیرفته است. روش گردآوری داده¬ها کتابخانه¬ای و میدانی است و ابزار گردآوری داده ها، سوال¬های نیمه ساختار یافته است. روایی مدل با روش بازبینی توسط خبرگان و پایایی، با روش ضریب توافق کاپا کوهن بررسی گردیده است. با روش تحلیل مضمون، در سطح فردی: دوازده مضمون فرعی، چهار مضمون سازماندهی شده و دو مضمون فراگیر شکل گرفته¬اند. در سطح گروهی: سیزده مضمون فرعی در پنج دسته مضمون سازماندهی و در دو دسته مضامین فراگیر تعریف شده¬اند. در سطح سازمانی، تعداد چهل و نه مضمون فرعی در هجده مضمون سازماندهی شده در چارچوب شش مضمون فراگیر پدیدار آمده¬اند. با نظرخواهی از همین خبرگان، روابط بین سه سطح بررسی گردید و نتایج حاکی از اثر مثبت سطوح بر یکدیگر دارد. مدل استخراجی به مدیریت منابع انسانی شهرداری تهران کمک می¬کند تا با شناسایی دقیق مفاهیم اثرگذار بر فرآیند مدیریت عملکرد، بهبود عملکرد را در سطوح موجب شوند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - اعتبارتجاري، ساختار مالکيت و تامين¬مالي غير¬رسمي (مطالعه موردی: شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)
      محمد حسین فتحه میثم جعفری پور مهرداد صالحی
      شماره 92 , دوره 30 , بهار 1403
      شرکت‌هاي سهامي داراي تنوع مالکيت گسترده‌اي هستند. در اين شرکت‌ها معمولاً طيف گسترده‌اي از مالکان حقوقي و حقيقي وجود دارد. مالکان حقوقي نيز خود شامل مالکيت‌هاي نهادي، مالکيت شرکتي و مالکيت دولتي است. از طرفي، ريسک نقدينگي نيز يکي از معيارهاي اصلي و موردمطالعه مديريت مالي چکیده کامل
      شرکت‌هاي سهامي داراي تنوع مالکيت گسترده‌اي هستند. در اين شرکت‌ها معمولاً طيف گسترده‌اي از مالکان حقوقي و حقيقي وجود دارد. مالکان حقوقي نيز خود شامل مالکيت‌هاي نهادي، مالکيت شرکتي و مالکيت دولتي است. از طرفي، ريسک نقدينگي نيز يکي از معيارهاي اصلي و موردمطالعه مديريت مالي است. در اين پژوهش، تأثير نوع مالکيت نقدينگي و محدوديت مالي بر اعتبار تجاري شرکت‌ها به عنوان يک روش غير¬رسمي تامين مالي، مورد بررسي قرار گرفته است. روش انجام پژوهش، پس رويدادي بوده و جامعه آماري آن شرکت‌هاي پذيرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران طي دوره زماني 10 ساله از 1391 تا 1400 است. با توجه به محدوديت‌هاي پژوهش، تعداد 134 شرکت در دوره زماني مربوط انتخاب شد. به‌منظور انجام آزمون فرضيات، از روش پنل ديتا به روش اثرات تصادفي و براي انجام روش‌هاي آماري از نرم‌افزار E-Views10 استفاده شده است. نتايج، نشان‌دهنده تأثير مثبت نوع مالکيت و تأثير منفي نقدينگي و محدوديت مالي بر اعتبار تجاري است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - توسعه راهبردهای آمیخته بازاریابی اجتماعی برای ترغیب مردم به وقف در بخش آموزش عالی: رویکرد نظریه برخاسته از داده ها
      مهرشاد مقدم نژاد زهرا صادقی آرانی
      شماره 92 , دوره 30 , بهار 1403
      حیات جوامع انسانی در طول تاریخ نیازمند تعاون و مشارکت همگانی اقشار مختلف درقالب وقف و خیریه در ابعاد گوناگون بوده است، یکی از این مصادیق وقف درآموزش به‌ویژه آموزش عالی است. پژوهش¬های اندکی در این راستا صورت گرفته است؛ لذا پژوهش حاضر با هدف توسعه راهبردهای آمیخته بازاریا چکیده کامل
      حیات جوامع انسانی در طول تاریخ نیازمند تعاون و مشارکت همگانی اقشار مختلف درقالب وقف و خیریه در ابعاد گوناگون بوده است، یکی از این مصادیق وقف درآموزش به‌ویژه آموزش عالی است. پژوهش¬های اندکی در این راستا صورت گرفته است؛ لذا پژوهش حاضر با هدف توسعه راهبردهای آمیخته بازاریابی اجتماعی برای ترغیب مردم به‌وقف دربخش آموزش عالی انجام می‌شود. پژوهش از نوع کیفی و بارویکرد تفسیری است. جامعه آماری پژوهش 9 نفر از خیرین و مجریان ارشد حوزه وقف بود که به‌صورت هدفمند وگلوله‌برفی انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده¬ها مصاحبه عمیق و ملاک حجم نمونه اشباع نظری بود. تحلیل داده¬ها با استفاده از تحلیل تم ونظریه برخاسته ازداده‌ها وبا استفاده از روش سه مرحله¬ای کدگذاری باز، محوری و انتخابی (مدل استراوس وکوربین) بود. نتایج تحلیل در قالب 124 مفهوم فرعی و 32 مفهوم اصلی در پنج مقوله نظریه برخاسته از داده‌ها طبقه‌بندی شدند. نتایج نشان داد که شرایط علّی برای وقف شامل انگیزه-های الهی، انسانی، اجتماعی، وطن پرستی، علمی، اقتصادی و شخصی، شرایط زمینه¬ای شامل: اثربخشی سازمان اوقاف و نهادهای وقف، آموزش عالی و آموزش و پرورش، تبلیغ و ترویج گروه‌های مرجع، زنجیره‌ی سازمان‌های متولی وقف و مشاهده خروجی وقف به وسیله مردم و شرایط مداخله‌گر، ساختار جامعه، ساختار حکومت، تراکم نیات، انواع خیرین، آگاهی اجتماعی، شفافیت، حفظ و حراست از موقوفه، احیای موقوفه، وقف‌نامه، تبلیغ و ترویج رسانه‌ها، تکریم خیرین و تولیت صحیح موقوفه بود. آمیخته بازاریابی شامل‌: محصول، قیمت، ترفیع، مکان، افراد، فرآیندها و شواهد فیزیکی راهبردهای ترغیب مردم به وقف در آموزش عالی به حساب می‌آید. در نهایت، پیامدهای انواع وقف، توسعه آموزش، توسعه بهداشت و درمان، توسعه فرهنگ وقف، ماندگاری وقف، توسعه فرهنگ و رشدوتوسعه رفاه عمومی است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - طراحی الگوی مدیریت ارتباط با مشتری در شبکه‌های اجتماعی مجازی مبتنی بر بازاریابی سببی
      علی رضا صالحی حسین وظیغه دوست پرویز سعیدی عبدالعزیز پقه
      شماره 92 , دوره 30 , بهار 1403
      مدیریت ارتباط با مشتری اجتماعی مفهومی نوین در رویکرد ارتباط با مشتری است که فلسفه آن استفاده از قابلیت‌ رسانه‌های اجتماعی در جهت جذب مشتریان می‌باشد. همچنین با کمک بازاریابی سببی، بانک انگیزه‌های انسان‌دوستانه مشتریان را با تعامل‌های درآمدزایی پیوند می‌زند. هدف این پژوه چکیده کامل
      مدیریت ارتباط با مشتری اجتماعی مفهومی نوین در رویکرد ارتباط با مشتری است که فلسفه آن استفاده از قابلیت‌ رسانه‌های اجتماعی در جهت جذب مشتریان می‌باشد. همچنین با کمک بازاریابی سببی، بانک انگیزه‌های انسان‌دوستانه مشتریان را با تعامل‌های درآمدزایی پیوند می‌زند. هدف این پژوهش ارائه الگوی مدیریت ارتباط با مشتری در شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر بازاریابی سببی است. این پژوهش با استفاده از روش پژوهش آمیخته و بر پایه تحلیل داده‌بنیاد و مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. در بخش کیفی از روش گلوله برفی برای گزینش افراد صاحب نظر استفاده شد. در بخش کمّی مشتریان بانک سینا شعبه‌های شهر تهران جامعه آماری هدف بودند که با روش نمونه‌گیری غیر تصادفی هدفمند با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه ۳۸۷ نفر محاسبه و نتایج حاصله با استفاده از معادلات ساختاری و نرم افزار اسمارت‌پلاس تجزیه و تحلیل گردید. نتیجه تجزیه و تحلیل اطلاعات در قالب ابعاد شش‌گانه شرایط علّی، پدیده محوری، شرایط زمینه‌ای، راهبردها، شرایط مداخله‌گر و پیامدها در قالب ۱۹ مقوله و ۷۷ مولفه به دست آمدند. در این مقاله ضمن ارایه مفهوم مدیریت ارتباط با مشتري اجتماعی و نیز اهمیت آن و اینکه چه نقشی در تأمین اهداف بانک (بانک سینا) ایفا می‌‌کند، بینش و دیدگاهی منسجم نسبت به این مقوله به دست آمد. نتایج این تحقیق می‌تواند برای ارتقاء بهره‌وری و کارآیی پایدار در بانک سینا مفید بوده و زمینه مناسبی برای تحقیقات دیگر ایجاد کند. پرونده مقاله
    پربازدیدترین مقالات

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - طراحی و تبیین مدل عوامل شناختی مؤثر بر رسوخ فناوری اطلاعات (مورد مطالعه: همراه-بانک ملت)
      مهدی جنیدی جعفری محمدتقی تقوی فرد سید سروش قاضی نوری جهانیار بامداد صوفی
      شماره 88 , دوره 29 , بهار 1402
      با افزایش روند استفاده از گوشی و تبلت‌های هوشمند، بانکداری از طریق تلفن همراه رفته‌ رفته به یکی از کانال‌های جذاب برای بانک‌ها جهت ارائة خدمات به مشتریان خود تبدیل شده است. بانک ها انتظار دارند که کاربران به‌طور کامل از خدمات و پتانسیل همراه بانک بهره‌برداری کنند تا به چکیده کامل
      با افزایش روند استفاده از گوشی و تبلت‌های هوشمند، بانکداری از طریق تلفن همراه رفته‌ رفته به یکی از کانال‌های جذاب برای بانک‌ها جهت ارائة خدمات به مشتریان خود تبدیل شده است. بانک ها انتظار دارند که کاربران به‌طور کامل از خدمات و پتانسیل همراه بانک بهره‌برداری کنند تا به مزایای مورد انتظار دست یابند. افزایش مقدار استفاده همیشه به‌معنای افزایش کسب سود و منافع سرمایه‌گذاری نمی‌باشد. اما رفتارهای مبتنی بر رسوخ فناوری اطلاعات است که افراد را ملزم می‌کند که از IT به شکل عمیق و جامع استفاده کنند. بنابراین هدف این مقاله شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر رسوخ فناوری اطلاعات (همراه بانک) می‌باشد. روش پژوهش از نوع آمیخته و در دو بخش کیفی و کمّی انجام شده است. ابتدا در بخش کیفی با 16 نفر از کاربران همراه بانک ملت که از سامانه‌های اطلاعات مدیریت بانک انتخاب شده بودند، مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام شد و عوامل مؤثر بر رسوخ همراه بانک شناسایی و دسته بندی شد. سپس در بخش کمّی از طریق روش توصیفی- پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه، داده ها از 356 نفر از کاربران همراه بانک ملت گردآوری شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار PLS استفاده شد. بر طبق نتایج پژوهش، رسوخ فناوری اطلاعات شامل 3 مقوله اصلی، استفاده نوظهور و نوجویی کاربر، استفاده گسترده از ویژگی های همراه بانک و استفاده یکپارچه می باشد. همچنین عوامل شناختی شامل، سودمندی، سهولت استفاده، خودکارآمدی، عادت های رفتاری و نگرش کاربران می باشد. نتایج مدل سازی معادلات ساختاری از حکایت از تأثیر این عوامل بر رسوخ فناوری اطلاعات دارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - برآورد نیروی انسانی اداری مورد نیاز بر اساس روش زمان سنجی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز
      احسان گورکی رحیم معصومی سعیده نگهداری سید جلیل معصومی
      شماره 64 , دوره 23 , بهار 1396
      هدف این پژوهش تعیین شاخصی جهت برقراری امکان محاسبه نیروی انسانی اداری مورد نیاز در واحدهای ستادی و به‌تبع آن تعیین مقدار کمبود یا مازاد نیروی انسانی شاغل است. جهت مشخص نمودن شاخص‌های پایه ای تعیین حجم کار اداری و دفتری، پروژه ای به روش کارسنجی و زمان‌سنجی در دانشگاه علو چکیده کامل
      هدف این پژوهش تعیین شاخصی جهت برقراری امکان محاسبه نیروی انسانی اداری مورد نیاز در واحدهای ستادی و به‌تبع آن تعیین مقدار کمبود یا مازاد نیروی انسانی شاغل است. جهت مشخص نمودن شاخص‌های پایه ای تعیین حجم کار اداری و دفتری، پروژه ای به روش کارسنجی و زمان‌سنجی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد. مراحل کار شامل: احصاء و اصلاح فرآیندها، استخراج فعالیت ها، ثبت زمان‌های استاندارد با استفاده از فرم های پژوهشگر ساخته و کرنومتر به عنوان ابزار پژوهش و محاسبه حجم کار مطلوب است. سپس عوامل مؤثر بر تعیین حجم کار کارکنان تجزیه و تحلیل شد. آزمون های آماری مورد استفاده شامل رگرسیون خطی، آنوا، تی استیودنت و ضریب همبستگی پیرسون است که با استفاده از نرم‌افزار spss و Excell مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته های طرح مذکور بیانگر این بود که هیچ کدام یک از عوامل تشکیل‌دهنده مبلغ حکم حقوقی کارکنان از جمله سابقه کار، مدرک تحصیلی و نوع استخدام تأثیری در حجم کار این افراد ندارد. از جهتی تغییر در حجم کارهای واگذارشده به آنها تفاوتی در مبلغ حقوق پرداختی افراد ندارد؛ اما حجم کار ارجاعی به کارکنان نمونه این پژوهش تابعی از تعداد نیروی انسانی زیرمجموعه آن واحد تعیین‌شده است؛ که این به عنوان شاخص برآورد تعداد نیروی انسانی مورد نیاز برگزیده شد. می توان برای کلیه مشاغل اداری شاخص هایی بدین طریق مشخص نمود تا امکان سنجش حجم کار و ارزیابی عملکرد کارکنان به روش پیشنهادی برقرار گردد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - الگوی ظرفیت سازی توسعه اخلاق حرفه‌ای درسازمان‌های دولتی فعال در بخش خدمات عمومی
      امیرمسعود نطنزی کرم اله دانش فرد غلامرضا معمارزاده طهران نازنین پیله وری
      شماره 91 , دوره 29 , زمستان 1402
      این پژوهش، با هدف توسعه اخلاق حرفه‌ای در بخش عمومی در سازمان‌های دولتی فعال در خدمات بخش عمومی بویژه شهرداری با استفاده از متدلوژی ترکیبی کیفی و کمّی (تحلیل تم و مدل‌سازی معادلات ساختاری)، انجام شد. مدل مفهومی پژوهش دربرگیرنده کامپوننت‌هایی از قبیل "جذب و پذیرش اخلاق حر چکیده کامل
      این پژوهش، با هدف توسعه اخلاق حرفه‌ای در بخش عمومی در سازمان‌های دولتی فعال در خدمات بخش عمومی بویژه شهرداری با استفاده از متدلوژی ترکیبی کیفی و کمّی (تحلیل تم و مدل‌سازی معادلات ساختاری)، انجام شد. مدل مفهومی پژوهش دربرگیرنده کامپوننت‌هایی از قبیل "جذب و پذیرش اخلاق حرفه‌ای" و "تجربه حل مسئله در اخلاق حرفه‌ای" و "خط‌مشی‌‌گذاری اخلاق حرفه‌ای" جهت توسعه اخلاق حرفه‌ای در بخش عمومی، است. در نهایت پس از توزیع 312 پرسشنامه، حجم نمونه این پژوهش برابر است با 300 نفر از خبرگان دانشگاهی؛ متخصصان سازمان‌های دولتی فعال در خدمات بخش عمومی به ویژه شهرداری و اساتید و دانشجویان رشته‌های علوم تربیتی؛ مدیریت دولتی و مدیریت آموزشی، با ترکیبی از دو روش نمونه‌گیری غیراحتمالی هدفمند (قضاوتی) و نمونه‌گیری گلوله برفی شدند. نتایج پژوهش عبارت است از اینکه، الگوی توسعه اخلاق حرفه‌ای در بخش عمومی دربرگیرنده شاخص‌‌‌‌ها و متغیرهای ذیل است: متغیر "خط‌مشی‌‌گذاری اخلاق حرفه‌ای" متغیر "جذب و پذیرش اخلاق حرفه‌ای" متغیر " تجربه حل مسئله در اخلاق حرفه‌ای" پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - مؤلفه های رهبری: یک مطالعه فراترکیب
      حسین علی نجفی ناصر پور صادق حامد رحمانی
      شماره 91 , دوره 29 , زمستان 1402
      یکی از رویکردهایی که در حوزه سازمان و مدیریت می تواند در برابر پیچیدگی های محیطی به حل مسائل بپردازد، بحث رهبری است. حوزه رهبری دارای تنوع و تفاوت در برداشت هاست و مدل هایی که تاکنون از آن ارائه شده عمدتاً رهبر– محور بوده و نقش پیروان و زمینه را در معادله رهبری نا چکیده کامل
      یکی از رویکردهایی که در حوزه سازمان و مدیریت می تواند در برابر پیچیدگی های محیطی به حل مسائل بپردازد، بحث رهبری است. حوزه رهبری دارای تنوع و تفاوت در برداشت هاست و مدل هایی که تاکنون از آن ارائه شده عمدتاً رهبر– محور بوده و نقش پیروان و زمینه را در معادله رهبری نادیده انگاشته اند. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و روش فراترکیب مبتنی بر دیدگاه سندلوسکی و بارسو (۲۰۰۶) و بهره گیری از ادبیات نظری، تحقیقات پیشین و مطالعات بومی و اسلامی نقش سازه های رهبر، پیرو و زمینه را پس از شناسایی مؤلفه های آن در حوزه رهبری بررسی می کند. طبق یافته های پژوهش، رهبری در سه بُعد رهبر با مؤلفه های پیش کنشی و آینده نگری، مشوق و قدرت دهنده، پاکسازی و ساماندهی، اهلیت، خادمیت و اسوه حسنه، بُعد پیرو با مؤلفه های خودرهبری و چند بُعد نگری، توانمند سازی و توسعه، مسئولیت پذیری و تاب آوری، اعتدال و میانه روی، فعالیت جهادی و فضائل اخلاقی و بُعد زمینه با مؤلفه های زمینه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، حقوقی و قوانین، امنیتی، ملی و بین المللی و فناوری طبقه بندی شده است. مفهوم سازی سازه رهبری بر اساس آموزه های دین اسلام و درنظرگرفتن نقش رهبر، پیروان و زمینه، نوآوری این پژوهش محسوب می شود. نتایج پژوهش نشان می دهد سازه های جدید نقش معناداری در پیش بینی اثربخشی رهبری دارند و با ملاحظه هر سه سازه رهبر، پیرو و زمینه می توان پیچیدگی ها و پویایی های رهبری را بررسی کرد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - حکمرانی خوب در تعامل با جرایم حکومتی
      مصطفی حیدری هراتمه وحید آرائی
      شماره 91 , دوره 29 , زمستان 1402
      حاکمیت قانون، پاسخگویی، مشارکت، مسئولیت‌پذیری، عدالت‌جویی، مشروعیت مطابق با قرارداد اجتماعی، حق نظارت عمومی، قانون‌گذاری صحیح، شفافیت، فرآیند محوری به جای فرد محوری مؤلفه‌های حکمرانی خوب هستند که به صورت مشخص با نظام حقوقی مرتبط است. در حوزه حقوق کیفری عدم رعایت هرکدام چکیده کامل
      حاکمیت قانون، پاسخگویی، مشارکت، مسئولیت‌پذیری، عدالت‌جویی، مشروعیت مطابق با قرارداد اجتماعی، حق نظارت عمومی، قانون‌گذاری صحیح، شفافیت، فرآیند محوری به جای فرد محوری مؤلفه‌های حکمرانی خوب هستند که به صورت مشخص با نظام حقوقی مرتبط است. در حوزه حقوق کیفری عدم رعایت هرکدام از ابعاد حکمرانی خوب می‌تواند منجر به یکی از اقسام جرایم حکومتی شود. هدف مطالعه حاضر، مدلسازی ساختاری تفسیری مولفه‌های حکمرانی خوب در راستای جرایم حکومتی در نظر گرفته شد. با بررسی مطالعات موجود و استفاده از برنامه هوش مصنوعی و برنامه ChatGPT مولفه‌ها/شاخص‌هایی که بر اساس اصول حکمرانی خوب با نظام حقوقی در تعامل است، شناسایی شد و پرسشنامه ماتریسی ساختار یافته با رویکرد ISM جهت تعیین تعامل بین مولفه‌ها تدوین و جهت استحکام بیشتر توسط 13 نفر خبره و استاد دانشگاه تکمیل و بر اساس فراوانی نظرات و اجماع نظری حاصل شده، روابط بین مولفه‌ها نهایی شدند. یافته‌ها نشان داد پرنفوذترین مولفه بر اساس ماتریس قدرت نفوذ-وابستگی، مولفه‌های فرآیند‌محوری، کنترل فساد و پاسخگویی بوده و حکمرانی خوب در راستای تقلیل جرایم حکومتی شدیداً به این مولفه‌ها وابسته است. از این رو با ایجاد نوآفرینی در حکمرانی از جمله حکمرانی جامعه‌محور، فرآیند‌محور و پاسخگو می توان جرائم را مدیریت و تفلیل داد. نهایتا حکمرانی خوب با تمرکز بر قانون و نظم اجتماعی، ایجاد شرایط اجتماعی اقتصادی مناسب، فرآیند پاسخگویی بی طرفانه، ابتکارات پیشگیرانه، ایجاد زمینه‌های تعاملی مشارکت‌کنندگان اجتماعی در راستای ایجاد همدلی، اعتماد و همبستگی اجتماعی و سرانجام پیاده‌سازی خدمات انسانی و پایداری و دوام آن و حفظ استفاده موثر از نوآوری‌های خدمات انسانی، تحقق پیدا می‌کند و نظام حقوقی کارامد شکل می‌گیرد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - بررسی و شناسایی مؤلفه‌های تأثیرگذار بر زنجیره تأمین پایدار از دیدگاه مالی با رویکرد متدولوژی سیستم‌های نرم(SSM): مطالعه موردی شرکت لبنی پگاه گیلان
      فاطمه امین ناصری سینا خردیار حمزه امین طهماسبی ابراهیم چیرانی
      شماره 86 , دوره 28 , پاییز 1401
      امروزه سازمان‌ها برای حضور و بقای خود در عرصه‌ی بزرگ رقابت، نیازمند تدوین برنامه‌های راهبردی مدیریتی می‌باشند که یکی از کلیدی‌ترین آن‌ها، مدیریت زنجیره تأمین پایدار و چالش‌های مالی در این زنجیره است. از طرفی مسئله مدیریت زنجیره تأمین جزء مسائل پیچیده و غیرساختار یافته ا چکیده کامل
      امروزه سازمان‌ها برای حضور و بقای خود در عرصه‌ی بزرگ رقابت، نیازمند تدوین برنامه‌های راهبردی مدیریتی می‌باشند که یکی از کلیدی‌ترین آن‌ها، مدیریت زنجیره تأمین پایدار و چالش‌های مالی در این زنجیره است. از طرفی مسئله مدیریت زنجیره تأمین جزء مسائل پیچیده و غیرساختار یافته است و ذی نفعان گوناگونی در آن دخالت دارند. بنابراین در پژوهش حاضر، هدف، شناسایی مؤلفه‌های تأثیرگذار بر زنجیره تأمین پایدار از بعد مالی با استفاده از روش متدولوژی سیستم‌های نرم در شرکت لبنی پگاه گیلان به عنوان مطالعه ی موردی است. بدین‌صورت که ابتدا با استفاده از رویکرد مذکور، مسئله ساختار نیافته مدیریت زنجیره تأمین پایدار از نگاه مالی، بیان شده و سپس با بررسی و تحلیل آن، تصویر گویای بازیگران مختلف سیستم ترسیم و تعریفی ریشه‌ای از آن‌ها مطرح می‌گردد. در ادامه یک مدل مفهومی از فعالیت‌ها، با استفاده از تعریف ریشه‌ای ارائه و در مرحله بعد مدل مذکور با دنیای واقعی مقایسه می‌شود. در نهایت تغییرات مطلوب جهت بهبود و توسعه سیستم واقعی شناسایی شده و برنامه‌هایی جهت اجرای آن‌ها، ارائه می‌گردد تا موجب بهبود کارکرد و افزایش سودآوری سیستم مدیریت زنجیره تأمین شود. همچنین بر اساس نتایج پژوهش، بعد مالی، پولی، پایداری و ریسک، چهار مؤلفه‌ی اصلی تأثیرگذار بر زنجیره تأمین پایدار هستند. نتایج این پژوهش برای طراحی الگوهای بهبود در زنجیره تأمین پایدار و تصمیمات راهبردی سازمان مؤثر خواهد بود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - تحلیل کتاب‌سنجی پژوهش‌های توانمندی‌های پویا در طی سه دهه اخیر
      سالار علیزاد پورسعیدی محمد مهدوی مزده عبدالمجید کهریزی
      شماره 91 , دوره 29 , زمستان 1402
      این مطالعه برای جهت‌دهی و راهنمایی پژوهشگرانی که مترصد شروع یا توسعه پژوهش‌های خود در زمینه ”توانمندی‌های پویا“ هستند، آماده شده‌است. دیدگاه توانمندی‌های پویا در طی سه دهه اخیر، توجه فزاینده‌‌ی پژوهشگران را به‌خود جلب کرده‌است. چنین علاقه‌ای تا حد زیادی به‌د چکیده کامل
      این مطالعه برای جهت‌دهی و راهنمایی پژوهشگرانی که مترصد شروع یا توسعه پژوهش‌های خود در زمینه ”توانمندی‌های پویا“ هستند، آماده شده‌است. دیدگاه توانمندی‌های پویا در طی سه دهه اخیر، توجه فزاینده‌‌ی پژوهشگران را به‌خود جلب کرده‌است. چنین علاقه‌ای تا حد زیادی به‌دلیل اهمیت دیرینه‌ای است که در پژوهش‌های استراتژی و تئوری سازمان برای ارتباط بین انتخاب‌های استراتژیک بنگاه‌ و شرایط محیطی قائل می‌شوند. باتوجه‌به این موضوع که آخرین مطالعات کتاب‌سنجی پیشین درباره‌ی توانمندی‌های پویا، منابع انتشاریافته تا سال 2015 را پوشش داده‌اند، هدف اصلی پژوهش حاضر با بررسی مطالعات تا سال 2023، افزایش دانش پژوهشگران درباره‌ی مجلات، نویسندگان و مقالات علمی کلیدی به‌روز در این زمینه است. این مقاله با استفاده از پایگاه‌ داده Web of Science یک تحلیل کتاب‌سنجی درخصوص مفهوم توانمندی‌های پویا ارائه می‌دهد که شامل جنبه‌های اساسی مانند: تعداد مقالات منتشرشده در سال؛ کشورهای با بالاترین نرخ انتشارات؛ پُرکارترین و تأثیرگذارترین نویسندگان؛ پُربارترین مجلات و پُراستنادترین مطالعات پیرامون توانمندی‌های پویا است. نتایج، بیانگر رشد تصاعدی در تعداد انتشارات درباره‌ی توانمندی‌های پویا از سال 2007 و افزایش رشد از سال 2020 است. این مطالعه، اطلاعات مفیدی را برای آن دسته از پژوهشگران به ارمغان می‌آورد که سعی در تعمق در زمینه توانمندی‌های پویا دارند و همچنین بینش‌هایی برای توسعه و جریان‌های مطالعاتی آتی پیرامون مفهوم توانمندی‌های پویا در ادبیات دانشگاهی رشته‌های مدیریت، کسب‌وکار و اقتصاد سازمانی فراهم می‌آورد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - ارائه مدل شبیه سازی عامل بنیان جهت پیش بینی عملکرد تیم کاری در جهت بهبود راهبردهای مدیریت منابع انسانی (مطالعه موردی: گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران)
      فاطمه اسکندر رضا رادفر عباس طلوعی اشلقی
      شماره 74 , دوره 25 , پاییز 1398
      با توجه به اهمیت نقش منابع انسانی در سازمان ها، برنامه ریزی راهبردی برای دستیابی به میزان بهینه تعداد منابع انسانی در سازمان از اهمیت بالایی برخودار می باشد. هدف از تحقیق ارائه مدلی جهت شبیه سازی و پیش بینی عملکرد تیمی در گروه مدیریت صنعتی در جهت شناسایی عملکرد منابع ان چکیده کامل
      با توجه به اهمیت نقش منابع انسانی در سازمان ها، برنامه ریزی راهبردی برای دستیابی به میزان بهینه تعداد منابع انسانی در سازمان از اهمیت بالایی برخودار می باشد. هدف از تحقیق ارائه مدلی جهت شبیه سازی و پیش بینی عملکرد تیمی در گروه مدیریت صنعتی در جهت شناسایی عملکرد منابع انسانی در جهت بهبود راهبردهای مدیریت منابع انسانی می باشد. شاخص های تاثیرگذار بر عملکرد تیمی با استفاده از مطالعات قبلی در حوزه پژوهش شناسایی واستخراج شده و سپس با شناسایی فرآیندهای های تاثیرگذار بر عملکرد تیمی، زمان های انجام هر وظیفه در سه حالت خوشبینانه، محتمل وبدبینانه در نظر گرفته شده است. ورودی های مدل شبیه سازی تعداد دانشجویان، تعداد اعضای هیئت علمی، تعداد کارشناسان می باشد. خروجی های مربوط به عملکرد تیمی بر اساس مطالعات مرتبط به سه دسته تقسیم می شود. تعداد کتاب، مقالات و پایان نامه ها، میزان مطلوبیت اعضای تیم و تعداد وظیفه ها در حالت انجام شده، رد شده، نیاز به دوباره کاری و منتظر شروع به عنوان خروجی مدل در نظر گرفته شده است. شبیه سازی با استفاده از نرم افزار AnyLogic انجام شده است. نتایج شبیه سازی نشان می دهد که مطلوبیت مدیرگروه و کارشناس آموزش برای چند سناریو مختلف در نظر گرفته شده، دارای بیشترین مقدار می باشد، همچنین تعداد وظایفی که منتظر شروع انجام می باشند نیز در همه سناریو ها از مقدار قابل توجهی برخوردار است که نیاز است تا گروه برای بهبود راهبردهای مدیریت منابع انسانی در گروه مدیریت صنعتی سیاست های جدیدی را اتخاذ کند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      9 - بررسی تمایزهای میان بخش دولتی و خصوصی و تأثیر آن بر مدیریت استراتژیک در بخش دولتی
      علی طاهری بهروز رضایی منش داوود حسین‌پور وجه الله قربانی زاده
      شماره 71 , دوره 24 , زمستان 1397
      بیش از سه دهه است که شاهد استفاده از ابزارها و مدل‌های مدیریت استراتژیک بخش خصوصی در بخش دولتی هستیم. استفاده از این مدل‌ها و رویکردها، انتقاداتی را در میان نویسندگان و متفکران بخش دولتی به همراه آورده است. منتقدان معتقدند تمایزهای موجود میان بخش دولتی و خصوصی، کاربردپذ چکیده کامل
      بیش از سه دهه است که شاهد استفاده از ابزارها و مدل‌های مدیریت استراتژیک بخش خصوصی در بخش دولتی هستیم. استفاده از این مدل‌ها و رویکردها، انتقاداتی را در میان نویسندگان و متفکران بخش دولتی به همراه آورده است. منتقدان معتقدند تمایزهای موجود میان بخش دولتی و خصوصی، کاربردپذیری این ابزارها در بخش دولتی را با محدودیت مواجه می‌سازد. بر همین اساس پرسش اصلی پژوهش حاضر عبارتست از اینکه با توجه به تحولات سال‌های اخیر بخش دولتی و به ویژه، مطرح شدن نهضت مدیریت دولتی نوین، کدام یک از تمایزهای میان بخش دولتی و خصوصی همچنان به قوت خود باقی است و پیامدها یا آثار احتمالی این تمایزها بر مدیریت استراتژیک در بخش دولتی چیست. در این پژوهش برای جمع‌آوری داده ها از روش کتابخانه ای و پیمایش استفاده شده و برای تحلیل و تفسیر داده ها نیز علاوه بر روش های آمار استنباطی از تکنیک گروه توافق بهره گیری شده است. یافته های تحقیق نشان می‌دهد که تمایزهای زمینه ای میان بخش دولتی و خصوصی، سبب تفاوت در فرآیند و محتوای مدیریت استراتژیک بخش دولتی نسبت به بخش خصوصی شده و برای پیاده سازی موفقیت‌آمیز آن، مدیران باید سبکی از رهبری را در پیش گیرند که مشارکت بیشتر شهروندان را به همراه داشته باشد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      10 - طراحی الگوی راهبردی توانمندسازی سرمایه‌های انسانی (مطالعه موردی‌: صنایع کوچک استان کهگیلویه و بویر احمد)
      غلامرضا تندپور رضا سپهوند حجت وحدتی محمود رضا اسماعیلی
      شماره 77 , دوره 26 , تابستان 1399
      با ظهور اقتصاد دانش بنیان، سرمایه انسانی به عنوان مهم‌ترین مزیت رقابتی پایدار و منحصر به فرد برای سازمان‌ها در محیط‌های متلاطم امروزی شناخته شده است، بنابراین، امروزه توجه به دانش و مهارت منابع انسانی و توانمندسازی این سرمایه‌های بی‌بدیل در سازمان‌ها بسیار ضروری و غیرقا چکیده کامل
      با ظهور اقتصاد دانش بنیان، سرمایه انسانی به عنوان مهم‌ترین مزیت رقابتی پایدار و منحصر به فرد برای سازمان‌ها در محیط‌های متلاطم امروزی شناخته شده است، بنابراین، امروزه توجه به دانش و مهارت منابع انسانی و توانمندسازی این سرمایه‌های بی‌بدیل در سازمان‌ها بسیار ضروری و غیرقابل انکار است. هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی راهبردی توانمندسازی سرمایه‌های انسانی با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری است. با بررسی‌های صورت گرفته از مرور ادبیات پژوهش به روش تطبیقی، دو دسته عوامل توانمندسازی در صنایع کوچک استان کهگیلویه و بویر احمد مورد شناسایی قرار گرفت. در ادامه پس از مشخص شدن سطوح هر کدام از عوامل و همچنین با در نظر گرفتن ماتریس در دسترس پذیری نهایی، مدل نهایی ساختار تفسیری ترسیم گردید. نتایج نشان داد به ترتیب متغیرهای آموزش و بهسازی، تسهیم کارکنان در اطلاعات و دسترسی به اطلاعات، غنای شغلی، دسترسی به منابع و تجهیزات، نظارت و کنترل، بازخورد، تسهیلات رفاهی، جایگزینی هولوکراسی، مدیریت دانش، مدیریت حقوق و دستمزد، مدیریت مشارکتی، شفاف‌‌‌سازی‌ اهداف در حوزه عوامل ساختاری توانمندسازی مستقل‌ترین و پرنفوذترین عوامل هستند. پرونده مقاله
    مقالات در انتظار انتشار

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - ارائه مدلی برای آموزش شهروند حرفه‌ای جهانی در دانشگاه
      فاطمه آخوندی حمیدرضا آراسته نادر قلی قورچیان پریوش جعفری
      در جوامع امروزی از نهاد دانشگاه و آموزش عالی انتظار می رود دانش آموختگان خود را به گونه ای تعلیم دهند که در دو ساحت اشتغال حرفه ای و الزامات زندگی شخصی و اجتماعی از بینش، دانش و مهارت های مؤثر و مقتضی نیازهای زیست جمعی را به کف آورند. لذا این پژوهش با هدف ارائه مدلی برا چکیده کامل
      در جوامع امروزی از نهاد دانشگاه و آموزش عالی انتظار می رود دانش آموختگان خود را به گونه ای تعلیم دهند که در دو ساحت اشتغال حرفه ای و الزامات زندگی شخصی و اجتماعی از بینش، دانش و مهارت های مؤثر و مقتضی نیازهای زیست جمعی را به کف آورند. لذا این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای آموزش شهروند حرفه‌ای جهانی‌دردانشگاه انجام شده است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و استراتژی‌پژوهش در بخش‌کیفی،تحلیل محتواو در بخش کمی، پیمایشی بود. ابزارگردآوری داده‌ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته بود. مشارکت کنندگان پژوهش در بخش کیفی، خبرگان و متخصصان حوزه آموزش عالی بودندکه به روش نمونه گیری هدفمندانتخاب شدند. در بخش کمّی، اعضای هیئت علمی واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران بودند که به روش نمونه گیری طبقه‌ای انتخاب شدند. اعتبار داده‌های کیفی از طریق بررسی توسط اعضاء، بازبینی توسط همکاران و بازنگری توسط ناظران خارجی بررسی و تأیید شد و برای پایایی کیفی و محاسبه قابلیت اطمینان یا سازگاری کدگذاری‌های انجام‌شده، از روشپایایی بین دو کُدگذار استفاده شد. در بخش کمی نیز روایی همگرا و واگرا و پایایی ترکیبی انجام و تأیید شد. نتیجه تحلیل‌های بخش کیفی استخراج 320 کد باز، 110 کد محوری و 16 مقوله شد. در نهایت، مدلی مشتمل بر پیوند میان این مقوله‌ها که شامل5 بعد (شایستگی‌های شناختی، شایستگی‌های علمی و تخصصی، شایستگی‌های فرهنگی و اجتماعی، شایستگی‌های اخلاقی و شایستگی‌های خود بالندگی مستمر) و16 مؤلفه است، به‌عنوان عناصر آموزش شهروند حرفه‌ای جهانی شناسایی شدند. پرونده مقاله

    ابر واژگان

  • صاحب امتیاز
    دانشگاه آزاد اسلامی سازمان مرکزی
    مدير مسئول
    دکتر فرزاد جهان بین (معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی) دکتر اکبر اشرفی- جانشین مدیر مسئول دکتررحمت حاجی مینه (دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق)
    سردبیر
    دکتر علی اکبر فرهنگی (استاد دانشگاه تهران)
    مدیر داخلی
    هیئت تحریریه
    دکتر سید محمد اعرابی (استاد دانشگاه علامه طباطبایی) دکتر حسین وظیفه دوست (استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات) دکتر سید حمید خداداد حسینی (استاد دانشگاه تربیت مدرس) دکتر بابک سهرابی (استاد دانشگاه تهران) دکتر محمد حقیقی (دانشیار دانشگاه تهران) دکتر سیدرضا سیدجوادین (دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران) دکتر حسین پناهیان (دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان) دکتر محسن رسولیان (دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق)
    شاپا: 2228-5067

    دوره انتشار: فصلنامه
    پست الکترونیک
    نشانی
    نشانی: تهران- انتهای بزرگراه شهید ستاری - میدان دانشگاه - بلوار شهدای حصارک - سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی - بلوک1 - طبقه 4فکس: 47351403- 021 
    تلفن

    جستجو

    بانک ها و نمایه ها

    آمار مقالات

    تعداد دوره‌ها 12
    تعداد شماره ها 40
    مقالات چاپ شده 239
    تعداد نویسندگان 4511
    تعداد مشاهده مقاله 18514
    تعداد دانلود مقاله 4306
    تعداد مقالات ارسال شده 2560
    تعداد مقالات رد شده 1931
    تعداد مقالات پذیرفته شده 452
    درصد پذیرش 15 %
    زمان پذیرش(روز) 174
    تعداد داوران 214
    آخرین به روزرسانی 25/02/1403