معرفي نشريه
علمی
به استناد مجوز کمیسیون بررسی نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این فصلنامه حائز درجه علمی است.
فصلنامه علمی پژوهش های مدیریت راهبردی در ارزیابی 1401 دفترسیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موفق به کسب رتبه (ب) نشریات علمی شده است.
آثار قابل پذیرش در فصلنامه علمی پژوهش های مدیریت راهبردی: 1) مقالات پژوهشی
براساس دستورالعمل اجرایی حمایت مالی نشریات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به شماره 10/62815 مورخ 1398/10/4 مقرر گردید در صورت تأیید اولیه توسط سردبیر؛ بابت ارسال هر مقاله جهت داوری مبلغ 1/500/000 ریال و پس از تأیید نهایی، مبلغ 3/500/000 ریال جهت چاپ مقاله به حساب شماره 0106061313008 ( بانک ملی شعبه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ) واریز گردد. (لازم به ذکر است در صورتی که مقاله از طرف داوران محترم مردود اعلام شود مبلغ 1/500/000 ریال اولیه قابل بازگشت به مولف نمیباشد).
فرم تعارض منافع را دانلود و نسخه تکمیلی و امضا شده آن را به همراه مقاله ارسال نمایید.
فرم تعهد نویسندگان را دانلود و نسخه تکمیلی و امضا شده آن را به همراه مقاله ارسال نمایید.
تذکر مهم: از کلیه نویسندگان محترم خواهشمند است مقالات خود را فقط از طریق سامانه مجله و صفحه شخصی خود ارسال نموده و صرفاً از همین طریق نیز پیگیری نمایند و از تحویل یا ارسال مقاله به ایمیل هر شخص حقیقی یا حقوقی و تماس تلفنی در این زمینه مطلقاً خودداری نمایند؛ زیرا دفتر مجله در مقابل مقالاتی که به جز از طریق سامانه مجله ارسال گردد، مسئولیتی نخواهد داشت.
نویسندگان محترم میتوانند برای مشابهتیابی از سامانه سمیمنور (کلیک کنید) برای ارسال گزارش مشابهتیابی به فصلنامه استفاده کنند. نویسندگان محترم دقت کنند که حتما باید گزارش PDF مشابهتیابی را که از مستقیما مشابهتیاب دریافت میکنند به فصلنامه ارسال نمایند.
بر اساس دستورالعمل جدید لازم است کلیه نویسندگان محترم در هنگام ارسال مقاله علاوه بر فایل اصلی مقاله، فرم تعارض منافع و فرم تعهد اخلاقی را نیز از طریق فایل های پیوست مقاله ارسال فرمایند. ادامه فرآیند مقالات منوط به تکمیل و ارسال فرم های مذکور خواهد بود.
فصلنامه علمی پژوهش های مدیریت راهبردیاخلاق علمی و نشر را تحت قوانین بینالمللی کپی رایت و کمیته بینالمللی اخلاق در انتشارات (COPE) رعایت مینماید.
فصلنامه علمی پژوهشهای مدیریت راهبردی به خوانندگان اجازه خواندن، دانلود، کپی، توزیع، چاپ، جستجو و پیوند متن کامل مقالات را داده و خوانندگان برای استفاده از آنها برای هر مقصود قانونی دیگر مجاز میباشند.
نوع دسترسی به مقالات فصلنامه علمی پژوهش های مدیریت راهبردی بهصورت «باز» میباشد.
با توجه به اقدام فصلنامه علمی پژوهش های مدیریت راهبردی برای نمایه شدن در پایگاههای بینالمللی، ثبت و نمایش شناسه رایگان ORCID و ایمیل آکادمیک برای تمامی نویسندگان مقالات (به ویژه نویسنده مسئول) الزامی است. بنابراین، از نویسندگان محترم درخواست میشود قبل از ارسال مقاله به فصلنامه نسبت به دریافت کد شناسه پژوهشگر ORCID اقدام فرمایند.
برای دیدن راهنمای فارسی دریافت کد شناسه پژوهشگر ORCID روی لینک زیر کلیک کنید:
مشخصات کلی فصلنامه علمی پژوهش های مدیریت راهبردی
- کشور محل چاپ: ایران
- ناشر: دانشگاه آزاد اسلامی
- شاپا چاپی: 5067-2228
- شاپا آنلاین: ------------
- وضعیت دسترسی به مقالهها: دسترسی باز
- وضعیت چاپ: چاپی و الکترونیکی
- نرخ پذیرش مقالهها: 12 درصد
- نوبتهای چاپ: فصلنامه
- زبان فصلنامه: فارسی (چکیده انگلیسی)
- حوزه تخصصی: مدیریت راهبردی
- نوع فصلنامه: علمی(وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
- نوع داوری: داوری بسته و حداقل 2 داور برای هر مقاله
- میانگین بازه زمانی فرایند داوری: حداقل 8 هفته
به علت تعداد زیاد شمارههای پیشین، آنها به تدریج در تارنمای جدید فصلنامه قرار خواهند گرفت.
درج قدردانی از حامی یا تامین کننده اعتبار پژوهش (در صورت وجود) در مقاله
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - نظارت اثربخش بر فرآیند اعتبارات بنا به چارچوب حاکمیت شرکتی در بانک ملی
هادی نیک قلب سعید صیاد شیرکش فریده حق شناس کاشانیشماره 91 , دوره 29 , زمستان 1402انحراف مصرف تسهیلات، یکی از عمدهترین مشکلات سیستم بانکی در سطح کشور است. در اینجا، پژوهشی باهدف نظارت اثربخش بر فرآیند اعتبارات بنا به چارچوب حاکمیت شرکتی در بانک ملی صورتگرفته است. پژوهش از نوع توسعهای _ کاربردی است. جامعه آماری در بخش کمی، کارکنان دارای مشاغل مدیری چکیده کاملانحراف مصرف تسهیلات، یکی از عمدهترین مشکلات سیستم بانکی در سطح کشور است. در اینجا، پژوهشی باهدف نظارت اثربخش بر فرآیند اعتبارات بنا به چارچوب حاکمیت شرکتی در بانک ملی صورتگرفته است. پژوهش از نوع توسعهای _ کاربردی است. جامعه آماری در بخش کمی، کارکنان دارای مشاغل مدیریتی و تخصصی رسمی شاغل در ادارات امور تهران و واحدهای ستادی بخش اعتبارات بانک ملی مستقر در سطح شهر تهران که نمونه آماری برابر با 186 نفر بهصورت تصادفی انتخاب شد. یافتههای این پژوهش، شامل ده مضمون فراگیر (شامل سرمایه انسانی، مسئولیتپذیری، ابزارهای پیشرفته الکترونیکی، قوانین و مقررات، پاسخگویی، پایش و کنترل، سیاستها و رویهها، قابلیتهای پویای سازمانی، شفافیت اطلاعاتی و بعد عدالتجویی)، بیست و یک مضمون سازماندهی شده و پنجاه مضمون فرعی است. با استفاده از تحلیل عاملی، ضرایب استاندارد و ضرایب معناداری تمامی ابعاد بر متغیر حاکمیت شرکتی با رویکرد نظارت اثربخش بر تسهیلات در سطح اطمینان 95% تأثیر مثبت و معناداری داشتهاند، لذا مدل به طور کامل تأیید گردید. همچنین نتیجه گرفته شد که ابعاد سرمایه انسانی و پایش و کنترل بیشترین و بعد عدالتجویی کمترین ضریب همبستگی را در مدل داشته باشند. بهکارگیری این مدل به بانک ملی کمک خواهد کرد تا با شناسایی دقیق مفاهیم حاکمیت شرکتی مرتبط با تسهیلات بانکی، نظارت اثربخشی بر پرداخت تسهیلات انجام دهند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - بررسی راهبردهای جلب مشارکت مشتریان در صنعت بانکداری مبتنی بر آمیختههای بازاریابی و انتخاب بهترین سناریو
امیرحسین اخروی حسین زمانی نوقابیشماره 91 , دوره 29 , زمستان 1402هدف این تحقیقِ کاربردی، شناسایی و اولویتبندی راهبردها و اقدامات مؤثر در بازاریابی صنعت بانکداری بوده، که بصورت مطالعه موردی در بانک ملی ایران انجام شدهاست. در این راستا مؤلفهها (راهبردها) و زیرمؤلفههای مؤثر بر بازاریابی (اقدامات راهبردی) شناسایی شده، وضع موجود آنها، چکیده کاملهدف این تحقیقِ کاربردی، شناسایی و اولویتبندی راهبردها و اقدامات مؤثر در بازاریابی صنعت بانکداری بوده، که بصورت مطالعه موردی در بانک ملی ایران انجام شدهاست. در این راستا مؤلفهها (راهبردها) و زیرمؤلفههای مؤثر بر بازاریابی (اقدامات راهبردی) شناسایی شده، وضع موجود آنها، مورد ارزیابی قرار گرفته و اهمیت هر کدام از آنها تعیین شده است. بمنظور متناسبسازی این راهبردها با بانک مورد مطالعه، نظرات و توافق جمعی خبرگان بانک مورد مطالعه، در قالب یک تیم تصمیم پانزده نفره از مدیران عالی، میانی، عملیاتی و کارشناسان بانک ملی استان خراسان رضوی، اخذ شد. سپس با استفاده ازAHPگروهی- فازی، وزن هر کدام از عوامل تعیین شد. نرخ ناسازگاری برای تمامی جداول، و نیز نرخ ناسازگاری کلی برای هر جدول، کمتر از 1/0 بدست آمد. پرسشنامه ارزیابی وضع موجود و توانمندی اجرای هرکدام از راهبردها، توسط تیم تصمیم، تکمیل گردید. درنهایت دادهها در ماتریس دوبعدی توانمندی-شکاف موزون قرارگرفتند و اولویتها تعیین گردید. روایی محتوایی و صوری این پرسشنامه، با استفاده از ادبیات موضوع و وضعیت بانک مورد مطالعه، تأیید شد. در این تحقیق به طور کلی 5 راهبرد و 22 اقدام راهبردی مورد بررسی قرار گرفتند. برای تعیین اولویت بهبود، وزن عوامل و همچنین فاصله آنها از حالت مطلوب، محاسبه گردید. با توجه به یافتهها، اقدامات راهبردی ملاقاتهای فروش، بازاریابی تلویزیونی و جراید و رسانهها در اولویت اول تا سوم قرار گرفتند. دعوت از مشتریان بزرگ خدمات بانک و برگزاری جلساتی متناوب، این مشتریان را به استفاده از خدمات بانک تشویق خواهد کرد. استخدام بازاریابانی خارج از بانک و پرداخت پورسانت فروش خدمات بانک به مشتریان، زمینه گسترش ملاقات های فروش را فراهم میآورد. در راستای رونق تبلیغات تلویزیونی، باتوجه به بخشبندی بازار و خدمتی که قرار است تبلیغ شود، ابتدا بازار هدف شناسایی شود و سپس پیامی متناسب در زمانی مناسب پخش شود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - حکمرانی خوب در تعامل با جرایم حکومتی
مصطفی حیدری هراتمه وحید آرائیشماره 91 , دوره 29 , زمستان 1402حاکمیت قانون، پاسخگویی، مشارکت، مسئولیتپذیری، عدالتجویی، مشروعیت مطابق با قرارداد اجتماعی، حق نظارت عمومی، قانونگذاری صحیح، شفافیت، فرآیند محوری به جای فرد محوری مؤلفههای حکمرانی خوب هستند که به صورت مشخص با نظام حقوقی مرتبط است. در حوزه حقوق کیفری عدم رعایت هرکدام چکیده کاملحاکمیت قانون، پاسخگویی، مشارکت، مسئولیتپذیری، عدالتجویی، مشروعیت مطابق با قرارداد اجتماعی، حق نظارت عمومی، قانونگذاری صحیح، شفافیت، فرآیند محوری به جای فرد محوری مؤلفههای حکمرانی خوب هستند که به صورت مشخص با نظام حقوقی مرتبط است. در حوزه حقوق کیفری عدم رعایت هرکدام از ابعاد حکمرانی خوب میتواند منجر به یکی از اقسام جرایم حکومتی شود. هدف مطالعه حاضر، مدلسازی ساختاری تفسیری مولفههای حکمرانی خوب در راستای جرایم حکومتی در نظر گرفته شد. با بررسی مطالعات موجود و استفاده از برنامه هوش مصنوعی و برنامه ChatGPT مولفهها/شاخصهایی که بر اساس اصول حکمرانی خوب با نظام حقوقی در تعامل است، شناسایی شد و پرسشنامه ماتریسی ساختار یافته با رویکرد ISM جهت تعیین تعامل بین مولفهها تدوین و جهت استحکام بیشتر توسط 13 نفر خبره و استاد دانشگاه تکمیل و بر اساس فراوانی نظرات و اجماع نظری حاصل شده، روابط بین مولفهها نهایی شدند. یافتهها نشان داد پرنفوذترین مولفه بر اساس ماتریس قدرت نفوذ-وابستگی، مولفههای فرآیندمحوری، کنترل فساد و پاسخگویی بوده و حکمرانی خوب در راستای تقلیل جرایم حکومتی شدیداً به این مولفهها وابسته است. از این رو با ایجاد نوآفرینی در حکمرانی از جمله حکمرانی جامعهمحور، فرآیندمحور و پاسخگو می توان جرائم را مدیریت و تفلیل داد. نهایتا حکمرانی خوب با تمرکز بر قانون و نظم اجتماعی، ایجاد شرایط اجتماعی اقتصادی مناسب، فرآیند پاسخگویی بی طرفانه، ابتکارات پیشگیرانه، ایجاد زمینههای تعاملی مشارکتکنندگان اجتماعی در راستای ایجاد همدلی، اعتماد و همبستگی اجتماعی و سرانجام پیادهسازی خدمات انسانی و پایداری و دوام آن و حفظ استفاده موثر از نوآوریهای خدمات انسانی، تحقق پیدا میکند و نظام حقوقی کارامد شکل میگیرد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - تحلیل کتابسنجی پژوهشهای توانمندیهای پویا در طی سه دهه اخیر
سالار علیزاد پورسعیدی محمد مهدوی مزده عبدالمجید کهریزیشماره 91 , دوره 29 , زمستان 1402این مطالعه برای جهتدهی و راهنمایی پژوهشگرانی که مترصد شروع یا توسعه پژوهشهای خود در زمینه ”توانمندیهای پویا“ هستند، آماده شدهاست. دیدگاه توانمندیهای پویا در طی سه دهه اخیر، توجه فزایندهی پژوهشگران را بهخود جلب کردهاست. چنین علاقهای تا حد زیادی بهد چکیده کاملاین مطالعه برای جهتدهی و راهنمایی پژوهشگرانی که مترصد شروع یا توسعه پژوهشهای خود در زمینه ”توانمندیهای پویا“ هستند، آماده شدهاست. دیدگاه توانمندیهای پویا در طی سه دهه اخیر، توجه فزایندهی پژوهشگران را بهخود جلب کردهاست. چنین علاقهای تا حد زیادی بهدلیل اهمیت دیرینهای است که در پژوهشهای استراتژی و تئوری سازمان برای ارتباط بین انتخابهای استراتژیک بنگاه و شرایط محیطی قائل میشوند. باتوجهبه این موضوع که آخرین مطالعات کتابسنجی پیشین دربارهی توانمندیهای پویا، منابع انتشاریافته تا سال 2015 را پوشش دادهاند، هدف اصلی پژوهش حاضر با بررسی مطالعات تا سال 2023، افزایش دانش پژوهشگران دربارهی مجلات، نویسندگان و مقالات علمی کلیدی بهروز در این زمینه است. این مقاله با استفاده از پایگاه داده Web of Science یک تحلیل کتابسنجی درخصوص مفهوم توانمندیهای پویا ارائه میدهد که شامل جنبههای اساسی مانند: تعداد مقالات منتشرشده در سال؛ کشورهای با بالاترین نرخ انتشارات؛ پُرکارترین و تأثیرگذارترین نویسندگان؛ پُربارترین مجلات و پُراستنادترین مطالعات پیرامون توانمندیهای پویا است. نتایج، بیانگر رشد تصاعدی در تعداد انتشارات دربارهی توانمندیهای پویا از سال 2007 و افزایش رشد از سال 2020 است. این مطالعه، اطلاعات مفیدی را برای آن دسته از پژوهشگران به ارمغان میآورد که سعی در تعمق در زمینه توانمندیهای پویا دارند و همچنین بینشهایی برای توسعه و جریانهای مطالعاتی آتی پیرامون مفهوم توانمندیهای پویا در ادبیات دانشگاهی رشتههای مدیریت، کسبوکار و اقتصاد سازمانی فراهم میآورد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - مؤلفه های رهبری: یک مطالعه فراترکیب
حسین علی نجفی ناصر پور صادق حامد رحمانیشماره 91 , دوره 29 , زمستان 1402یکی از رویکردهایی که در حوزه سازمان و مدیریت می تواند در برابر پیچیدگی های محیطی به حل مسائل بپردازد، بحث رهبری است. حوزه رهبری دارای تنوع و تفاوت در برداشت هاست و مدل هایی که تاکنون از آن ارائه شده عمدتاً رهبر– محور بوده و نقش پیروان و زمینه را در معادله رهبری نا چکیده کاملیکی از رویکردهایی که در حوزه سازمان و مدیریت می تواند در برابر پیچیدگی های محیطی به حل مسائل بپردازد، بحث رهبری است. حوزه رهبری دارای تنوع و تفاوت در برداشت هاست و مدل هایی که تاکنون از آن ارائه شده عمدتاً رهبر– محور بوده و نقش پیروان و زمینه را در معادله رهبری نادیده انگاشته اند. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و روش فراترکیب مبتنی بر دیدگاه سندلوسکی و بارسو (۲۰۰۶) و بهره گیری از ادبیات نظری، تحقیقات پیشین و مطالعات بومی و اسلامی نقش سازه های رهبر، پیرو و زمینه را پس از شناسایی مؤلفه های آن در حوزه رهبری بررسی می کند. طبق یافته های پژوهش، رهبری در سه بُعد رهبر با مؤلفه های پیش کنشی و آینده نگری، مشوق و قدرت دهنده، پاکسازی و ساماندهی، اهلیت، خادمیت و اسوه حسنه، بُعد پیرو با مؤلفه های خودرهبری و چند بُعد نگری، توانمند سازی و توسعه، مسئولیت پذیری و تاب آوری، اعتدال و میانه روی، فعالیت جهادی و فضائل اخلاقی و بُعد زمینه با مؤلفه های زمینه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، حقوقی و قوانین، امنیتی، ملی و بین المللی و فناوری طبقه بندی شده است. مفهوم سازی سازه رهبری بر اساس آموزه های دین اسلام و درنظرگرفتن نقش رهبر، پیروان و زمینه، نوآوری این پژوهش محسوب می شود. نتایج پژوهش نشان می دهد سازه های جدید نقش معناداری در پیش بینی اثربخشی رهبری دارند و با ملاحظه هر سه سازه رهبر، پیرو و زمینه می توان پیچیدگی ها و پویایی های رهبری را بررسی کرد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - الگوی ظرفیت سازی توسعه اخلاق حرفهای درسازمانهای دولتی فعال در بخش خدمات عمومی
امیرمسعود نطنزی کرم اله دانش فرد غلامرضا معمارزاده طهران نازنین پیله وریشماره 91 , دوره 29 , زمستان 1402این پژوهش، با هدف توسعه اخلاق حرفهای در بخش عمومی در سازمانهای دولتی فعال در خدمات بخش عمومی بویژه شهرداری با استفاده از متدلوژی ترکیبی کیفی و کمّی (تحلیل تم و مدلسازی معادلات ساختاری)، انجام شد. مدل مفهومی پژوهش دربرگیرنده کامپوننتهایی از قبیل "جذب و پذیرش اخلاق حر چکیده کاملاین پژوهش، با هدف توسعه اخلاق حرفهای در بخش عمومی در سازمانهای دولتی فعال در خدمات بخش عمومی بویژه شهرداری با استفاده از متدلوژی ترکیبی کیفی و کمّی (تحلیل تم و مدلسازی معادلات ساختاری)، انجام شد. مدل مفهومی پژوهش دربرگیرنده کامپوننتهایی از قبیل "جذب و پذیرش اخلاق حرفهای" و "تجربه حل مسئله در اخلاق حرفهای" و "خطمشیگذاری اخلاق حرفهای" جهت توسعه اخلاق حرفهای در بخش عمومی، است. در نهایت پس از توزیع 312 پرسشنامه، حجم نمونه این پژوهش برابر است با 300 نفر از خبرگان دانشگاهی؛ متخصصان سازمانهای دولتی فعال در خدمات بخش عمومی به ویژه شهرداری و اساتید و دانشجویان رشتههای علوم تربیتی؛ مدیریت دولتی و مدیریت آموزشی، با ترکیبی از دو روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند (قضاوتی) و نمونهگیری گلوله برفی شدند. نتایج پژوهش عبارت است از اینکه، الگوی توسعه اخلاق حرفهای در بخش عمومی دربرگیرنده شاخصها و متغیرهای ذیل است: متغیر "خطمشیگذاری اخلاق حرفهای" متغیر "جذب و پذیرش اخلاق حرفهای" متغیر " تجربه حل مسئله در اخلاق حرفهای" پرونده مقاله
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - طراحی و تبیین مدل عوامل شناختی مؤثر بر رسوخ فناوری اطلاعات (مورد مطالعه: همراه-بانک ملت)
مهدی جنیدی جعفری محمدتقی تقوی فرد سید سروش قاضی نوری جهانیار بامداد صوفیشماره 88 , دوره 29 , بهار 1402با افزایش روند استفاده از گوشی و تبلتهای هوشمند، بانکداری از طریق تلفن همراه رفته رفته به یکی از کانالهای جذاب برای بانکها جهت ارائة خدمات به مشتریان خود تبدیل شده است. بانک ها انتظار دارند که کاربران بهطور کامل از خدمات و پتانسیل همراه بانک بهرهبرداری کنند تا به چکیده کاملبا افزایش روند استفاده از گوشی و تبلتهای هوشمند، بانکداری از طریق تلفن همراه رفته رفته به یکی از کانالهای جذاب برای بانکها جهت ارائة خدمات به مشتریان خود تبدیل شده است. بانک ها انتظار دارند که کاربران بهطور کامل از خدمات و پتانسیل همراه بانک بهرهبرداری کنند تا به مزایای مورد انتظار دست یابند. افزایش مقدار استفاده همیشه بهمعنای افزایش کسب سود و منافع سرمایهگذاری نمیباشد. اما رفتارهای مبتنی بر رسوخ فناوری اطلاعات است که افراد را ملزم میکند که از IT به شکل عمیق و جامع استفاده کنند. بنابراین هدف این مقاله شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر رسوخ فناوری اطلاعات (همراه بانک) میباشد. روش پژوهش از نوع آمیخته و در دو بخش کیفی و کمّی انجام شده است. ابتدا در بخش کیفی با 16 نفر از کاربران همراه بانک ملت که از سامانههای اطلاعات مدیریت بانک انتخاب شده بودند، مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام شد و عوامل مؤثر بر رسوخ همراه بانک شناسایی و دسته بندی شد. سپس در بخش کمّی از طریق روش توصیفی- پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه، داده ها از 356 نفر از کاربران همراه بانک ملت گردآوری شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار PLS استفاده شد. بر طبق نتایج پژوهش، رسوخ فناوری اطلاعات شامل 3 مقوله اصلی، استفاده نوظهور و نوجویی کاربر، استفاده گسترده از ویژگی های همراه بانک و استفاده یکپارچه می باشد. همچنین عوامل شناختی شامل، سودمندی، سهولت استفاده، خودکارآمدی، عادت های رفتاری و نگرش کاربران می باشد. نتایج مدل سازی معادلات ساختاری از حکایت از تأثیر این عوامل بر رسوخ فناوری اطلاعات دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - برآورد نیروی انسانی اداری مورد نیاز بر اساس روش زمان سنجی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز
احسان گورکی رحیم معصومی سعیده نگهداری سید جلیل معصومیشماره 64 , دوره 23 , بهار 1396هدف این پژوهش تعیین شاخصی جهت برقراری امکان محاسبه نیروی انسانی اداری مورد نیاز در واحدهای ستادی و بهتبع آن تعیین مقدار کمبود یا مازاد نیروی انسانی شاغل است. جهت مشخص نمودن شاخصهای پایه ای تعیین حجم کار اداری و دفتری، پروژه ای به روش کارسنجی و زمانسنجی در دانشگاه علو چکیده کاملهدف این پژوهش تعیین شاخصی جهت برقراری امکان محاسبه نیروی انسانی اداری مورد نیاز در واحدهای ستادی و بهتبع آن تعیین مقدار کمبود یا مازاد نیروی انسانی شاغل است. جهت مشخص نمودن شاخصهای پایه ای تعیین حجم کار اداری و دفتری، پروژه ای به روش کارسنجی و زمانسنجی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد. مراحل کار شامل: احصاء و اصلاح فرآیندها، استخراج فعالیت ها، ثبت زمانهای استاندارد با استفاده از فرم های پژوهشگر ساخته و کرنومتر به عنوان ابزار پژوهش و محاسبه حجم کار مطلوب است. سپس عوامل مؤثر بر تعیین حجم کار کارکنان تجزیه و تحلیل شد. آزمون های آماری مورد استفاده شامل رگرسیون خطی، آنوا، تی استیودنت و ضریب همبستگی پیرسون است که با استفاده از نرمافزار spss و Excell مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته های طرح مذکور بیانگر این بود که هیچ کدام یک از عوامل تشکیلدهنده مبلغ حکم حقوقی کارکنان از جمله سابقه کار، مدرک تحصیلی و نوع استخدام تأثیری در حجم کار این افراد ندارد. از جهتی تغییر در حجم کارهای واگذارشده به آنها تفاوتی در مبلغ حقوق پرداختی افراد ندارد؛ اما حجم کار ارجاعی به کارکنان نمونه این پژوهش تابعی از تعداد نیروی انسانی زیرمجموعه آن واحد تعیینشده است؛ که این به عنوان شاخص برآورد تعداد نیروی انسانی مورد نیاز برگزیده شد. می توان برای کلیه مشاغل اداری شاخص هایی بدین طریق مشخص نمود تا امکان سنجش حجم کار و ارزیابی عملکرد کارکنان به روش پیشنهادی برقرار گردد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - الگوی ظرفیت سازی توسعه اخلاق حرفهای درسازمانهای دولتی فعال در بخش خدمات عمومی
امیرمسعود نطنزی کرم اله دانش فرد غلامرضا معمارزاده طهران نازنین پیله وریشماره 91 , دوره 29 , زمستان 1402این پژوهش، با هدف توسعه اخلاق حرفهای در بخش عمومی در سازمانهای دولتی فعال در خدمات بخش عمومی بویژه شهرداری با استفاده از متدلوژی ترکیبی کیفی و کمّی (تحلیل تم و مدلسازی معادلات ساختاری)، انجام شد. مدل مفهومی پژوهش دربرگیرنده کامپوننتهایی از قبیل "جذب و پذیرش اخلاق حر چکیده کاملاین پژوهش، با هدف توسعه اخلاق حرفهای در بخش عمومی در سازمانهای دولتی فعال در خدمات بخش عمومی بویژه شهرداری با استفاده از متدلوژی ترکیبی کیفی و کمّی (تحلیل تم و مدلسازی معادلات ساختاری)، انجام شد. مدل مفهومی پژوهش دربرگیرنده کامپوننتهایی از قبیل "جذب و پذیرش اخلاق حرفهای" و "تجربه حل مسئله در اخلاق حرفهای" و "خطمشیگذاری اخلاق حرفهای" جهت توسعه اخلاق حرفهای در بخش عمومی، است. در نهایت پس از توزیع 312 پرسشنامه، حجم نمونه این پژوهش برابر است با 300 نفر از خبرگان دانشگاهی؛ متخصصان سازمانهای دولتی فعال در خدمات بخش عمومی به ویژه شهرداری و اساتید و دانشجویان رشتههای علوم تربیتی؛ مدیریت دولتی و مدیریت آموزشی، با ترکیبی از دو روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند (قضاوتی) و نمونهگیری گلوله برفی شدند. نتایج پژوهش عبارت است از اینکه، الگوی توسعه اخلاق حرفهای در بخش عمومی دربرگیرنده شاخصها و متغیرهای ذیل است: متغیر "خطمشیگذاری اخلاق حرفهای" متغیر "جذب و پذیرش اخلاق حرفهای" متغیر " تجربه حل مسئله در اخلاق حرفهای" پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - مؤلفه های رهبری: یک مطالعه فراترکیب
حسین علی نجفی ناصر پور صادق حامد رحمانیشماره 91 , دوره 29 , زمستان 1402یکی از رویکردهایی که در حوزه سازمان و مدیریت می تواند در برابر پیچیدگی های محیطی به حل مسائل بپردازد، بحث رهبری است. حوزه رهبری دارای تنوع و تفاوت در برداشت هاست و مدل هایی که تاکنون از آن ارائه شده عمدتاً رهبر– محور بوده و نقش پیروان و زمینه را در معادله رهبری نا چکیده کاملیکی از رویکردهایی که در حوزه سازمان و مدیریت می تواند در برابر پیچیدگی های محیطی به حل مسائل بپردازد، بحث رهبری است. حوزه رهبری دارای تنوع و تفاوت در برداشت هاست و مدل هایی که تاکنون از آن ارائه شده عمدتاً رهبر– محور بوده و نقش پیروان و زمینه را در معادله رهبری نادیده انگاشته اند. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و روش فراترکیب مبتنی بر دیدگاه سندلوسکی و بارسو (۲۰۰۶) و بهره گیری از ادبیات نظری، تحقیقات پیشین و مطالعات بومی و اسلامی نقش سازه های رهبر، پیرو و زمینه را پس از شناسایی مؤلفه های آن در حوزه رهبری بررسی می کند. طبق یافته های پژوهش، رهبری در سه بُعد رهبر با مؤلفه های پیش کنشی و آینده نگری، مشوق و قدرت دهنده، پاکسازی و ساماندهی، اهلیت، خادمیت و اسوه حسنه، بُعد پیرو با مؤلفه های خودرهبری و چند بُعد نگری، توانمند سازی و توسعه، مسئولیت پذیری و تاب آوری، اعتدال و میانه روی، فعالیت جهادی و فضائل اخلاقی و بُعد زمینه با مؤلفه های زمینه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، حقوقی و قوانین، امنیتی، ملی و بین المللی و فناوری طبقه بندی شده است. مفهوم سازی سازه رهبری بر اساس آموزه های دین اسلام و درنظرگرفتن نقش رهبر، پیروان و زمینه، نوآوری این پژوهش محسوب می شود. نتایج پژوهش نشان می دهد سازه های جدید نقش معناداری در پیش بینی اثربخشی رهبری دارند و با ملاحظه هر سه سازه رهبر، پیرو و زمینه می توان پیچیدگی ها و پویایی های رهبری را بررسی کرد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - حکمرانی خوب در تعامل با جرایم حکومتی
مصطفی حیدری هراتمه وحید آرائیشماره 91 , دوره 29 , زمستان 1402حاکمیت قانون، پاسخگویی، مشارکت، مسئولیتپذیری، عدالتجویی، مشروعیت مطابق با قرارداد اجتماعی، حق نظارت عمومی، قانونگذاری صحیح، شفافیت، فرآیند محوری به جای فرد محوری مؤلفههای حکمرانی خوب هستند که به صورت مشخص با نظام حقوقی مرتبط است. در حوزه حقوق کیفری عدم رعایت هرکدام چکیده کاملحاکمیت قانون، پاسخگویی، مشارکت، مسئولیتپذیری، عدالتجویی، مشروعیت مطابق با قرارداد اجتماعی، حق نظارت عمومی، قانونگذاری صحیح، شفافیت، فرآیند محوری به جای فرد محوری مؤلفههای حکمرانی خوب هستند که به صورت مشخص با نظام حقوقی مرتبط است. در حوزه حقوق کیفری عدم رعایت هرکدام از ابعاد حکمرانی خوب میتواند منجر به یکی از اقسام جرایم حکومتی شود. هدف مطالعه حاضر، مدلسازی ساختاری تفسیری مولفههای حکمرانی خوب در راستای جرایم حکومتی در نظر گرفته شد. با بررسی مطالعات موجود و استفاده از برنامه هوش مصنوعی و برنامه ChatGPT مولفهها/شاخصهایی که بر اساس اصول حکمرانی خوب با نظام حقوقی در تعامل است، شناسایی شد و پرسشنامه ماتریسی ساختار یافته با رویکرد ISM جهت تعیین تعامل بین مولفهها تدوین و جهت استحکام بیشتر توسط 13 نفر خبره و استاد دانشگاه تکمیل و بر اساس فراوانی نظرات و اجماع نظری حاصل شده، روابط بین مولفهها نهایی شدند. یافتهها نشان داد پرنفوذترین مولفه بر اساس ماتریس قدرت نفوذ-وابستگی، مولفههای فرآیندمحوری، کنترل فساد و پاسخگویی بوده و حکمرانی خوب در راستای تقلیل جرایم حکومتی شدیداً به این مولفهها وابسته است. از این رو با ایجاد نوآفرینی در حکمرانی از جمله حکمرانی جامعهمحور، فرآیندمحور و پاسخگو می توان جرائم را مدیریت و تفلیل داد. نهایتا حکمرانی خوب با تمرکز بر قانون و نظم اجتماعی، ایجاد شرایط اجتماعی اقتصادی مناسب، فرآیند پاسخگویی بی طرفانه، ابتکارات پیشگیرانه، ایجاد زمینههای تعاملی مشارکتکنندگان اجتماعی در راستای ایجاد همدلی، اعتماد و همبستگی اجتماعی و سرانجام پیادهسازی خدمات انسانی و پایداری و دوام آن و حفظ استفاده موثر از نوآوریهای خدمات انسانی، تحقق پیدا میکند و نظام حقوقی کارامد شکل میگیرد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - تحلیل کتابسنجی پژوهشهای توانمندیهای پویا در طی سه دهه اخیر
سالار علیزاد پورسعیدی محمد مهدوی مزده عبدالمجید کهریزیشماره 91 , دوره 29 , زمستان 1402این مطالعه برای جهتدهی و راهنمایی پژوهشگرانی که مترصد شروع یا توسعه پژوهشهای خود در زمینه ”توانمندیهای پویا“ هستند، آماده شدهاست. دیدگاه توانمندیهای پویا در طی سه دهه اخیر، توجه فزایندهی پژوهشگران را بهخود جلب کردهاست. چنین علاقهای تا حد زیادی بهد چکیده کاملاین مطالعه برای جهتدهی و راهنمایی پژوهشگرانی که مترصد شروع یا توسعه پژوهشهای خود در زمینه ”توانمندیهای پویا“ هستند، آماده شدهاست. دیدگاه توانمندیهای پویا در طی سه دهه اخیر، توجه فزایندهی پژوهشگران را بهخود جلب کردهاست. چنین علاقهای تا حد زیادی بهدلیل اهمیت دیرینهای است که در پژوهشهای استراتژی و تئوری سازمان برای ارتباط بین انتخابهای استراتژیک بنگاه و شرایط محیطی قائل میشوند. باتوجهبه این موضوع که آخرین مطالعات کتابسنجی پیشین دربارهی توانمندیهای پویا، منابع انتشاریافته تا سال 2015 را پوشش دادهاند، هدف اصلی پژوهش حاضر با بررسی مطالعات تا سال 2023، افزایش دانش پژوهشگران دربارهی مجلات، نویسندگان و مقالات علمی کلیدی بهروز در این زمینه است. این مقاله با استفاده از پایگاه داده Web of Science یک تحلیل کتابسنجی درخصوص مفهوم توانمندیهای پویا ارائه میدهد که شامل جنبههای اساسی مانند: تعداد مقالات منتشرشده در سال؛ کشورهای با بالاترین نرخ انتشارات؛ پُرکارترین و تأثیرگذارترین نویسندگان؛ پُربارترین مجلات و پُراستنادترین مطالعات پیرامون توانمندیهای پویا است. نتایج، بیانگر رشد تصاعدی در تعداد انتشارات دربارهی توانمندیهای پویا از سال 2007 و افزایش رشد از سال 2020 است. این مطالعه، اطلاعات مفیدی را برای آن دسته از پژوهشگران به ارمغان میآورد که سعی در تعمق در زمینه توانمندیهای پویا دارند و همچنین بینشهایی برای توسعه و جریانهای مطالعاتی آتی پیرامون مفهوم توانمندیهای پویا در ادبیات دانشگاهی رشتههای مدیریت، کسبوکار و اقتصاد سازمانی فراهم میآورد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - بررسی و شناسایی مؤلفههای تأثیرگذار بر زنجیره تأمین پایدار از دیدگاه مالی با رویکرد متدولوژی سیستمهای نرم(SSM): مطالعه موردی شرکت لبنی پگاه گیلان
فاطمه امین ناصری سینا خردیار حمزه امین طهماسبی ابراهیم چیرانیشماره 86 , دوره 28 , پاییز 1401امروزه سازمانها برای حضور و بقای خود در عرصهی بزرگ رقابت، نیازمند تدوین برنامههای راهبردی مدیریتی میباشند که یکی از کلیدیترین آنها، مدیریت زنجیره تأمین پایدار و چالشهای مالی در این زنجیره است. از طرفی مسئله مدیریت زنجیره تأمین جزء مسائل پیچیده و غیرساختار یافته ا چکیده کاملامروزه سازمانها برای حضور و بقای خود در عرصهی بزرگ رقابت، نیازمند تدوین برنامههای راهبردی مدیریتی میباشند که یکی از کلیدیترین آنها، مدیریت زنجیره تأمین پایدار و چالشهای مالی در این زنجیره است. از طرفی مسئله مدیریت زنجیره تأمین جزء مسائل پیچیده و غیرساختار یافته است و ذی نفعان گوناگونی در آن دخالت دارند. بنابراین در پژوهش حاضر، هدف، شناسایی مؤلفههای تأثیرگذار بر زنجیره تأمین پایدار از بعد مالی با استفاده از روش متدولوژی سیستمهای نرم در شرکت لبنی پگاه گیلان به عنوان مطالعه ی موردی است. بدینصورت که ابتدا با استفاده از رویکرد مذکور، مسئله ساختار نیافته مدیریت زنجیره تأمین پایدار از نگاه مالی، بیان شده و سپس با بررسی و تحلیل آن، تصویر گویای بازیگران مختلف سیستم ترسیم و تعریفی ریشهای از آنها مطرح میگردد. در ادامه یک مدل مفهومی از فعالیتها، با استفاده از تعریف ریشهای ارائه و در مرحله بعد مدل مذکور با دنیای واقعی مقایسه میشود. در نهایت تغییرات مطلوب جهت بهبود و توسعه سیستم واقعی شناسایی شده و برنامههایی جهت اجرای آنها، ارائه میگردد تا موجب بهبود کارکرد و افزایش سودآوری سیستم مدیریت زنجیره تأمین شود. همچنین بر اساس نتایج پژوهش، بعد مالی، پولی، پایداری و ریسک، چهار مؤلفهی اصلی تأثیرگذار بر زنجیره تأمین پایدار هستند. نتایج این پژوهش برای طراحی الگوهای بهبود در زنجیره تأمین پایدار و تصمیمات راهبردی سازمان مؤثر خواهد بود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - ارائه مدل شبیه سازی عامل بنیان جهت پیش بینی عملکرد تیم کاری در جهت بهبود راهبردهای مدیریت منابع انسانی (مطالعه موردی: گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران)
فاطمه اسکندر رضا رادفر عباس طلوعی اشلقیشماره 74 , دوره 25 , پاییز 1398با توجه به اهمیت نقش منابع انسانی در سازمان ها، برنامه ریزی راهبردی برای دستیابی به میزان بهینه تعداد منابع انسانی در سازمان از اهمیت بالایی برخودار می باشد. هدف از تحقیق ارائه مدلی جهت شبیه سازی و پیش بینی عملکرد تیمی در گروه مدیریت صنعتی در جهت شناسایی عملکرد منابع ان چکیده کاملبا توجه به اهمیت نقش منابع انسانی در سازمان ها، برنامه ریزی راهبردی برای دستیابی به میزان بهینه تعداد منابع انسانی در سازمان از اهمیت بالایی برخودار می باشد. هدف از تحقیق ارائه مدلی جهت شبیه سازی و پیش بینی عملکرد تیمی در گروه مدیریت صنعتی در جهت شناسایی عملکرد منابع انسانی در جهت بهبود راهبردهای مدیریت منابع انسانی می باشد. شاخص های تاثیرگذار بر عملکرد تیمی با استفاده از مطالعات قبلی در حوزه پژوهش شناسایی واستخراج شده و سپس با شناسایی فرآیندهای های تاثیرگذار بر عملکرد تیمی، زمان های انجام هر وظیفه در سه حالت خوشبینانه، محتمل وبدبینانه در نظر گرفته شده است. ورودی های مدل شبیه سازی تعداد دانشجویان، تعداد اعضای هیئت علمی، تعداد کارشناسان می باشد. خروجی های مربوط به عملکرد تیمی بر اساس مطالعات مرتبط به سه دسته تقسیم می شود. تعداد کتاب، مقالات و پایان نامه ها، میزان مطلوبیت اعضای تیم و تعداد وظیفه ها در حالت انجام شده، رد شده، نیاز به دوباره کاری و منتظر شروع به عنوان خروجی مدل در نظر گرفته شده است. شبیه سازی با استفاده از نرم افزار AnyLogic انجام شده است. نتایج شبیه سازی نشان می دهد که مطلوبیت مدیرگروه و کارشناس آموزش برای چند سناریو مختلف در نظر گرفته شده، دارای بیشترین مقدار می باشد، همچنین تعداد وظایفی که منتظر شروع انجام می باشند نیز در همه سناریو ها از مقدار قابل توجهی برخوردار است که نیاز است تا گروه برای بهبود راهبردهای مدیریت منابع انسانی در گروه مدیریت صنعتی سیاست های جدیدی را اتخاذ کند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - طراحی الگوی راهبردی توانمندسازی سرمایههای انسانی (مطالعه موردی: صنایع کوچک استان کهگیلویه و بویر احمد)
غلامرضا تندپور رضا سپهوند حجت وحدتی محمود رضا اسماعیلیشماره 77 , دوره 26 , تابستان 1399با ظهور اقتصاد دانش بنیان، سرمایه انسانی به عنوان مهمترین مزیت رقابتی پایدار و منحصر به فرد برای سازمانها در محیطهای متلاطم امروزی شناخته شده است، بنابراین، امروزه توجه به دانش و مهارت منابع انسانی و توانمندسازی این سرمایههای بیبدیل در سازمانها بسیار ضروری و غیرقا چکیده کاملبا ظهور اقتصاد دانش بنیان، سرمایه انسانی به عنوان مهمترین مزیت رقابتی پایدار و منحصر به فرد برای سازمانها در محیطهای متلاطم امروزی شناخته شده است، بنابراین، امروزه توجه به دانش و مهارت منابع انسانی و توانمندسازی این سرمایههای بیبدیل در سازمانها بسیار ضروری و غیرقابل انکار است. هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی راهبردی توانمندسازی سرمایههای انسانی با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری است. با بررسیهای صورت گرفته از مرور ادبیات پژوهش به روش تطبیقی، دو دسته عوامل توانمندسازی در صنایع کوچک استان کهگیلویه و بویر احمد مورد شناسایی قرار گرفت. در ادامه پس از مشخص شدن سطوح هر کدام از عوامل و همچنین با در نظر گرفتن ماتریس در دسترس پذیری نهایی، مدل نهایی ساختار تفسیری ترسیم گردید. نتایج نشان داد به ترتیب متغیرهای آموزش و بهسازی، تسهیم کارکنان در اطلاعات و دسترسی به اطلاعات، غنای شغلی، دسترسی به منابع و تجهیزات، نظارت و کنترل، بازخورد، تسهیلات رفاهی، جایگزینی هولوکراسی، مدیریت دانش، مدیریت حقوق و دستمزد، مدیریت مشارکتی، شفافسازی اهداف در حوزه عوامل ساختاری توانمندسازی مستقلترین و پرنفوذترین عوامل هستند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - بررسی راهبردهای جلب مشارکت مشتریان در صنعت بانکداری مبتنی بر آمیختههای بازاریابی و انتخاب بهترین سناریو
امیرحسین اخروی حسین زمانی نوقابیشماره 91 , دوره 29 , زمستان 1402هدف این تحقیقِ کاربردی، شناسایی و اولویتبندی راهبردها و اقدامات مؤثر در بازاریابی صنعت بانکداری بوده، که بصورت مطالعه موردی در بانک ملی ایران انجام شدهاست. در این راستا مؤلفهها (راهبردها) و زیرمؤلفههای مؤثر بر بازاریابی (اقدامات راهبردی) شناسایی شده، وضع موجود آنها، چکیده کاملهدف این تحقیقِ کاربردی، شناسایی و اولویتبندی راهبردها و اقدامات مؤثر در بازاریابی صنعت بانکداری بوده، که بصورت مطالعه موردی در بانک ملی ایران انجام شدهاست. در این راستا مؤلفهها (راهبردها) و زیرمؤلفههای مؤثر بر بازاریابی (اقدامات راهبردی) شناسایی شده، وضع موجود آنها، مورد ارزیابی قرار گرفته و اهمیت هر کدام از آنها تعیین شده است. بمنظور متناسبسازی این راهبردها با بانک مورد مطالعه، نظرات و توافق جمعی خبرگان بانک مورد مطالعه، در قالب یک تیم تصمیم پانزده نفره از مدیران عالی، میانی، عملیاتی و کارشناسان بانک ملی استان خراسان رضوی، اخذ شد. سپس با استفاده ازAHPگروهی- فازی، وزن هر کدام از عوامل تعیین شد. نرخ ناسازگاری برای تمامی جداول، و نیز نرخ ناسازگاری کلی برای هر جدول، کمتر از 1/0 بدست آمد. پرسشنامه ارزیابی وضع موجود و توانمندی اجرای هرکدام از راهبردها، توسط تیم تصمیم، تکمیل گردید. درنهایت دادهها در ماتریس دوبعدی توانمندی-شکاف موزون قرارگرفتند و اولویتها تعیین گردید. روایی محتوایی و صوری این پرسشنامه، با استفاده از ادبیات موضوع و وضعیت بانک مورد مطالعه، تأیید شد. در این تحقیق به طور کلی 5 راهبرد و 22 اقدام راهبردی مورد بررسی قرار گرفتند. برای تعیین اولویت بهبود، وزن عوامل و همچنین فاصله آنها از حالت مطلوب، محاسبه گردید. با توجه به یافتهها، اقدامات راهبردی ملاقاتهای فروش، بازاریابی تلویزیونی و جراید و رسانهها در اولویت اول تا سوم قرار گرفتند. دعوت از مشتریان بزرگ خدمات بانک و برگزاری جلساتی متناوب، این مشتریان را به استفاده از خدمات بانک تشویق خواهد کرد. استخدام بازاریابانی خارج از بانک و پرداخت پورسانت فروش خدمات بانک به مشتریان، زمینه گسترش ملاقات‎ های فروش را فراهم میآورد. در راستای رونق تبلیغات تلویزیونی، باتوجه به بخشبندی بازار و خدمتی که قرار است تبلیغ شود، ابتدا بازار هدف شناسایی شود و سپس پیامی متناسب در زمانی مناسب پخش شود. پرونده مقاله